Konsumenci coraz chętniej wybierają zakupy online, przez co branża e-commerce naturalnie zyskuje na popularności. Przedsiębiorcy prowadzący sklepy online oferują bardzo szeroki asortyment, a dodatkowo wygoda oraz coraz bezpieczniejsze transakcje internetowe są jednymi z powodów rozwoju sprzedaży przez Internet. Z drugiej strony łatwość wejścia do biznesu online wiąże się z dużą konkurencją wśród sprzedawców. Posiadanie sklepu internetowego może wydawać się idealnym pomysłem na biznes, ale czy tak naprawdę warto zakładać własny e-commerce?
E-commerce najłatwiej zdefiniować jako e-handel lub sprzedaż przez Internet. Najczęściej słusznie kojarzy się z działalnością sklepów internetowych, ponieważ to właśnie one są najpopularniejsze w branży. Ciągły wzrost zauważalny w branży e-commerce związany jest bezpośrednio z zainteresowaniem konsumentów zakupami przez Internet, którzy w dowolnym momencie, z każdego miejsca mogą szybko i wygodnie dokonać zakupów.
Sprzedawcy mają różne pomysły na swój biznes online, a nowe technologie pozwalają na ich realizację. Dla przedsiębiorców prowadzących dotychczas sprzedaż stacjonarną, sprzedaż przez Internet może stanowić kolejną gałąź przynoszącą zyski. Jednoczesna sprzedaż offline i online świetnie może się uzupełniać poprzez ofertę odbioru w sklepie stacjonarnym lub możliwość dokonania w takim miejscu zwrotu niepasujących produktów. Klient ma większe zaufanie do sklepów internetowych, które prowadzą równolegle sprzedaż tradycyjną.
Kolejnym pomysłem jest stworzenie niszowego sklepu internetowego, czyli miejsca w sieci dedykowanego wąskiej dziedzinie. Zazwyczaj są to małe sklepiki, które powstały z pasji ich właścicieli. Mogą być związane na przykład z konkretną dziedziną sportu czy hobby np. sklepy wędkarskie lub całą branżą np. sklepy turystyczne.
Sprzedawcy często korzystają z platform typu marketplace, które zrzeszają sprzedawców oraz kupujących, a także pośredniczą i zapewniają zaplecze techniczne do przeprowadzenia transakcji. Najpopularniejszym marketplace’em na polskim rynku jest Allegro, a kolejni giganci to OLX czy Facebook Marketplace. Więcej na temat sprzedaży w ramach marketplace znajdziesz we wpisie: Czy warto korzystać z marketplace? Wady i zalety.
Rosnąca popularność sklepów internetowych jest tendencją widoczną na całym świecie. Pojawiające się nowe rozwiązania technologiczne w branży e-commerce pozwalają pozyskiwać klientów nie tylko lokalnie w ramach granic konkretnego kraju, ale również z zagranicy. To daje niemal niewyczerpany potencjał sprzedażowy. Aby z tego potencjału skorzystać należy odpowiednio przemyśleć i przygotować swoją platformę sprzedażową. Przede wszystkim dodać wersje językowe adekwatne do rynków, na których planuje się prowadzić sprzedaż lub najbardziej uniwersalną czyli wersję angielską. Konieczne będzie przemyślenie logistyki, opcji dostaw oraz udostępnienie metod płatności w obcych walutach. Nie można zapomnieć o przygotowaniu Biura Obsługi Klienta na zapytania o produkty w obcym języku.
Sklep internetowy daje możliwość zaprezentowania szerokiej oferty produktów. W przeciwieństwie do sklepu stacjonarnego, który charakteryzuje się ograniczonymi możliwościami wyeksponowania asortymentu. Dodatkowym atutem są tzw. filtry dostępne do użytku klientów w ramach platformy e-commerce. Dzięki nim klient może wybrać konkretny typ produktu, a nawet rozmiar czy kolor, dzięki czemu pokazują się tylko te produkty, którymi konsument może być zainteresowany. Sprzedawca ma możliwość przekazać w karcie produktu dużo więcej informacji na temat oferowanych produktów lub opisać czym jego oferta różni się od oferty konkurencji.
Klienci uwielbiają kupować przez Internet, ponieważ mogą wybierać potrzebne im rzeczy w zaciszu własnego domu. Spokojnie i wygodnie, bez ograniczeń związanych chociażby z godzinami otwarcia sklepu czy koniecznością dopytywania o cechy produktów. Dla przedsiębiorcy również jest to ogromna zaleta, ponieważ raz dodany do oferty produkt, firma może sprzedawać i zarabiać na nim 24 godziny na dobę.
Założenie i prowadzenie własnego sklepu internetowego ma również swoje wady. Największą z nich jest duża konkurencja charakteryzująca rynek e-commerce. Trzeba się pogodzić z faktem, że będą się pojawiać nowe sklepy internetowe oferujące zbliżony lub nawet identyczny asortyment. Branża e-commerce ma ogromny potencjał z jednoczesnym niskim progiem wejścia do tego biznesu. Drugą, bezpośrednio związaną kwestią jest to, że do sklepu internetowego może wejść każdy, również pracownicy konkurencyjnego sklepu. Analizowanie przez konkurentów form promocji, typów oferowanych produktów czy działań marketingowych sprawia, że bardzo trudno wyróżnić się czymkolwiek na dłuższą metę.
Sklepy internetowe, zwłaszcza te nowe na rynku, powinny wzbudzić zaufanie klientów, które niekoniecznie będzie później związane z lojalnością przy kolejnych zakupach. Podczas zakupów online konsumenci bardzo często podejmują decyzję w oparciu o najatrakcyjniejszą cenę. Ułatwiają to tak zwane porównywarki cenowe - narzędzia, które pozwalają łatwo wyszukać konkretny produkt i pokazać gdzie można go kupić najtaniej.
Biznes online wiąże się z dużymi kosztami marketingowymi. Niestety bez odpowiednich kampanii reklamowych nawet potencjalnie zainteresowani klienci mogą nigdy nie dowiedzieć się o istnieniu twojego sklepu.
Większość klientów kupujących przez Internet jest wymagających i niecierpliwych. Obok atrakcyjnej ceny zwracają uwagę na darmową dostawę, a nawet coraz częściej oferowany darmowy zwrot produktów. Dodatkowo cenią sobie dostawę już następnego dnia od złożenia zamówienia. Konsumenci dbają o bezpieczeństwo swoich zakupów oraz prywatność. Niechętnie podadzą swój adres e-mail, nie mówiąc już o numerze karty kredytowej przy finalizacji transakcji.
Charakterystyczne dla ecommerce zalety to fakt, że branża stale się rozwija. Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na założenie sklepu internetowego lub rozszerzenie swojej stacjonarnej działalności o sprzedaż online. W wyniku dużej konkurencji, jednocześnie rosną oczekiwania konsumentów.
Wiedząc jak działa branża ecommerce można być pewnym, że klienci zwracają uwagę także na szybkość i płynność działania strony internetowej. Pojawiające się błędy czy oczekiwanie na załadowanie zdjęć produktów może prowadzić do opuszczenia strony internetowej przez potencjalnego klienta. Warto zainwestować w sklep zaprojektowany i zaprogramowany tak, aby działał płynnie i był dostosowany do potrzeb nawet najbardziej wymagających klientów.