Zastanawiasz się, co to jest system CRM? Do czego służy oraz w jakich firmach ma zastosowanie? W poniższym artykule pomożemy Ci poznać odpowiedzi na powyższe pytania oraz wybrać odpowiednie rozwiązanie dla Twojego biznesu.
Systemy CRM (Customer Relationship Management)służą przede wszystkim do zarządzania relacjami z klientem. Mają one zastosowanie do pozyskiwania nowych partnerów oraz obsługi obecnych kontrahentów.
Zbieranie wszystkich informacji o kliencie (w tym dotychczasowej korespondencji, wymienionych dokumentach) oraz przechowywanie ich w ustrukturyzowanej formie w systemie CRM pomoże zwiększyć efektywność zarówno bieżącej sprzedaży, w ramach już nawiązanych relacji biznesowych, jak i przekształcania potencjalnych klientów w realne zamówienia.
Informacje trzymane są w jednym miejscu, co sprzyja usprawnieniu komunikacji między pracownikami (np. w przypadku zastępstwa albo po odejściu dotychczasowego opiekuna klienta) oraz kontrolowaniu naszych kontaktów z kupującymi. Posiadamy wiedzę o ostatnim kontakcie z daną osobą lub firmą, a także historię zawartych transakcji, dzięki czemu możemy zautomatyzować i przyspieszyć procesy w naszym biznesie.
Jak zostało wspomniane powyżej, istotną cechą systemu CRM jest zbieranie i przechowywanie danych o kliencie oraz interakcjach pomiędzy pracownikami, a klientami. Takie dane mogą pomóc w pracy analitycznej - możemy w łatwy sposób przyporządkować przedsiębiorstwa do danej kategorii, segmentu i dzięki temu precyzyjniej odpowiadać na ich potrzeby, co przekłada się na zwiększenie szans sprzedaży. System CRM może ułatwić również analizowanie efektywności pracowników w pozyskiwaniu nowych partnerów.
CRM sprawdzi się także w organizacjach, które niekoniecznie koncentrują się bezpośrednio na sprzedaży. Na rynku znajdziemy wiele przykładów CRM dla firm z branży logistycznej i przedsiębiorstw zajmujących się transportem. W takich przypadkach system CRM pomoże w realizacji zleceń/zamówień poprzez zarządzanie wymianą informacji z kontrahentem. Nasze systemy CRM można zintegrować z programami księgowym czy ERP, dzięki czemu możemy mieć w jednym miejscu informacje o stanie magazynowym oraz istotnych dokumentach, np. fakturach czy przyjęciach towaru.
Każda firma ma swoje specyficzne potrzeby i przed wdrożeniem jakiegokolwiek oprogramowania, należy najpierw przeanalizować wymagania i zastanowić się, jakie cele chcemy osiągnąć, wdrażając dane rozwiązanie. CRM dla małej firmy przyda się zwłaszcza, jeśli mamy problemy z usystematyzowaniem informacji o naszych klientach, wiedzę o poszczególnych kontrahentach mają pojedynczy pracownicy i nie są one nigdzie przechowywane (np. ustalenia po spotkaniach biznesowych) albo są zapisane w wielu różnych miejscach. System CRM pomoże nam opanować chaos informacyjny oraz uodporni na ewentualną rotację wśród personelu.
System CRM dla małej firmy sprawdzi się również w sytuacji, kiedy nie mamy uporządkowanego procesu sprzedaży albo zdajemy sobie sprawę, że mógłby on być lepszy. CRM ułatwi wypracowanie stałego schematu postępowania, a następnie zastosowania go w codziennej pracy. Pozwoli także ujednolicić dane w naszej firmie oraz pomoże w odnalezieniu słabych punktów czy przestrzeni na rozwój.
Jeśli zarządzamy małą organizacją, to dobrym rozwiązaniem może być skupienie się na wdrożeniu systemu CRM i późniejsze rozwijanie go, aby mógł częściowo spełniać funkcje charakterystyczne dla systemu ERP. Wraz z rozwojem technologii i oprogramowania takie rozwiązania są coraz częściej spotykane w firmach z różnych branż.
Bardzo często pomocne przy wyborze odpowiedniego oprogramowania jest spojrzenie osoby z zewnątrz, która będzie miała świeże podejście i będzie mogła przeanalizować problemy z nieco szerszej perspektywy.
Często najlepszym rozwiązaniem jest CRM szyty na miarę potrzeb – dedykowany. Pozwala on oszczędzić czas/ koszty pracy przedsiębiorstwa dzięki zmniejszeniu nakładu pracy pracowników poprzez automatyzacje procesów.
Jeśli masz wątpliwości - skontaktuj się z nami, postaramy się pomóc i podpowiedzieć odpowiednie rozwiązanie.
Oprogramowanie tworzone na zamówienie pozwala na optymalizację procesów wewnątrzfirmowych jak i pomiędzy kontrahentami. Tworząc system dedykowany od podstaw jesteśmy w stanie uwzględnić 100% potrzeb i celów biznesowych Twojej firmy.