Rosnące zainteresowanie zakupami online determinuje pojawianie się nowych rozwiązań technologicznych. Jednym z nich są strony internetowe typu marketplace, których zadaniem jest połączenie potrzeb konsumenta z ofertą sprzedawcy oraz techniczne umożliwienie zawarcia transakcji. Czy warto sprzedawać na marketplace?
Marketplace to strona internetowa pełniąca funkcję platformy sprzedażowej, czyli po prostu sklepu internetowego. W ramach bardzo szerokiej gamy kategorii przeplatają się na listach ofert produkty prezentowane przez wielu sprzedawców. Nie bez powodu marketplace porównywany jest więc do targu czy galerii handlowej. Konsumenci uwielbiają mieć wybór, więc chętnie dokonują zakupów w marketplace’ach.
Marketplace pełni rolę pośrednika i zarządcy serwisu, nie jest stroną zawieranych na nim transakcji, nie przyjmuje zwrotów czy reklamacji sprzedawanych produktów. Świadczy usługi mające na celu zapewnienie infrastruktury oraz optymalnych warunków prowadzących do sprzedaży. Serwisy marketplace są świetnym narzędziem dla sprzedawców, którzy mogą w ten sposób znaleźć nowych klientów, poszerzyć sprzedaż o nowy kanał oraz wypromować swoje produkty na tle konkurencji.
Zdecydowanie najpopularniejszym marketplace’em na polskim rynku jest Allegro, gdzie można sprzedawać zarówno prywatnie, jak i w ramach prowadzonej firmy. Platforma jest bardzo znana, więc właśnie tam konsumenci często zaczynają poszukiwania produktów. Intuicyjne i nowoczesne rozwiązania serwisu, darmowa dostawa oraz możliwość porównania cen sprawiają, że klientom trudno opuścić serwis i chętnie dokonują zakupów. Wystawianie ofert na Allegro jest bezpłatne, natomiast sprzedaż związana jest z koniecznością zapłacenia procentowo liczonej prowizji. Dodatkowe opłaty zostaną naliczane w razie skorzystania z opcji promowania swoich ofert w serwisie lub innych udogodnień udostępnionych przez Allegro.
Bardzo popularnym trendem w ostatnim czasie jest tworzenie marketplace’u w ramach istniejących i rozpoznawalnych sklepów internetowych. To model biznesowy oparty niezmiennie o własną sprzedaż produktów oraz udostępnienie zaplecza swojego sklepu internetowego do oferowania produktów przez zewnętrzne firmy. Sklep internetowy zyskuje na tym przychody z prowizji, pobieranej w wyniku sprzedaży. Klient może nawet nie zauważyć, że nie kupuje bezpośrednio u właściciela platformy, tylko u innej firmy wystawiającej w tym serwisie produkty. Dodatkowo szeroki asortyment sprawi, że twój sklep internetowy będzie się rozwijał i zyskiwał na atrakcyjności dla kolejnych klientów. Do najpopularniejszych w Polsce marketplace’ów tego typu można zaliczyć m.in. morele.net czy empik.com. Co prawda takie rozwiązanie wymaga dodatkowych usprawnień technologicznych. Zapytaj nas o szczegóły współpracy, chętnie wesprzemy twój biznes naszymi usługami programistycznymi.
Wiedząc już co to marketplace dobrze zdawać sobie również sprawę, jak działa taka platforma sprzedażowa, niezależnie czy odwiedza się ją z perspektywy sprzedawcy, czy klienta. Marketplace jedynie pośredniczy w transakcji zakupowej, dba o techniczne umożliwienie jej przeprowadzenia oraz bezpieczeństwo zakupów. Jednocześnie serwisy mają swoje wewnętrzne zasady i regulaminy, które sprzedawcy są zobowiązani przestrzegać. W innym wypadku mogą utracić możliwość prowadzenia dalszej sprzedaży. Zazwyczaj najpilniej strzeżonymi punktami regulaminu są te dotyczące nieproponowania sprzedaży poza serwisem marketplace, ale też kwestie techniczne dotyczące dodawanych zdjęć, uzupełniania parametrów, szybkiej wysyłki i wysokiej jakości obsługi klienta. Z punktu widzenia serwisu to bardzo ważne kwestie, determinujące zaufanie klientów i ich poczucie bezpieczeństwa w trakcie dokonywanych zakupów. Dodatkowo marketplace’y również się promują w różnych mediach, aby być atrakcyjnym partnerem zarówno dla sprzedawców, jak i klientów.
Z kolei po stronie bezpośredniego sprzedawcy jest realizowanie zamówień, obsługa klientów, reklamacji czy zwrotów. To sprzedawca dodaje oferty, opisy oraz zdjęcia, zgodnie z zasadami panującymi w danym serwisie.
Korzystanie z usług marketplace’u, jego bazy klientów oraz rozwiązań zazwyczaj nie jest bezpłatne. Wyróżnia się kilka metod rozliczeń, zależnie od wewnętrznego regulaminu danego serwisu, jednak najczęściej obciążany kosztami jest sprzedający. Zazwyczaj pobierana jest prowizja od sprzedaży – stała lub procentowa. Dzięki temu obie strony zarabiają w wyniku sprzedaży – sprzedawca na marży, a marketplace na pobranej prowizji. W warunkach umowy mogą być również zawarte rozliczenia abonamentowe – za samo korzystanie z serwisu lub dostęp do dodatkowych opcji.
Korzystanie z platform typu marketplace ma bardzo wielu zwolenników. Czy warto kupować na marketplace? Konsumenci cenią sobie przeglądanie szerokiego asortymentu na jednej stronie internetowej oraz możliwość porównywania produktów i cen różnych firm. Dodatkową zaletą zebrania wszystkich produktów w jednym miejscu jest możliwość filtrowania i sortowania, aby przeglądać tylko interesujące klienta produkty – na przykład w konkretnym kolorze czy rozmiarze.
Marketplace gwarantuje bezpieczeństwo zakupów dokonywanych na platformie, co również jest bardzo istotną kwestią dla klientów. Po pierwsze weryfikują sprzedawców, a następnie stale monitorują przebieg wszystkich transakcji. W razie niewywiązywania się sprzedawcy z realizacji zamówienia, klient może złożyć reklamację do serwisu. Wówczas marketplace pokrywa koszty poczynione przez klienta, a z użytkownikiem sprzedającym zrywa współpracę lub ją czasowo wstrzymuje.
Klienci uwielbiają zakupy na marketplace’ach, dlatego coraz więcej sprzedawców wystawia tam swoje produkty. Największą zaletą jest dostęp od pierwszej chwili do ogromnej bazy klientów, którą cieszy się dany marketplace. Dla sprzedawców może to być jedyne miejsce oferowania swoich produktów lub dodatkowy kanał przynoszący dochód firmie.
Marketplace’y mają również swoje wady, choć jest ich pewnie więcej z punktu widzenia sprzedawcy niż klienta. Ma to swoje uzasadnienie, ponieważ marketplace zarabia w wyniku sprzedaży, więc z biznesowego punktu widzenia to klienci są kluczowi, ich poczucie bezpieczeństwa i wygoda. Dla konsumentów największą wadą może być trudność w rozróżnieniu poszczególnych sprzedawców. Przez kupowanie produktów u różnych sprzedających, może być problematyczne uzyskanie minimalnej kwoty, od której jest oferowana darmowa dostawa i konieczność płacenia za kilka przesyłek.
Największą wadą dla sprzedawców jest konieczność dostosowania się do zasad panujących na platformie, które dodatkowo stale się zmieniają. Przeoczenie nowej zasady lub niezastosowanie się do zmian regulaminu może wiązać się z blokadą sprzedaży. Ponadto pojawienie się na marketplace zdecydowanie wiąże się z większą sprzedażą, ale niekoniecznie wzrostem rozpoznawalności marki. Platformy marketplace bardzo dużą wagę przywiązują do tego, aby sprzedający nie zapraszali klientów do zakupów poza serwisem. Takie próby mogą zakończyć się zawieszonym kontem i blokadą sprzedaży. Opłaty za wszelkie działania promocyjne czy dodatkowe udogodnienia, a także wysokie prowizje od sprzedaży to kolejna wada marketplace. Jak widać, dla sprzedawców tych wad jest zdecydowanie więcej, pojawia się więc pytanie: czy warto sprzedawać na marketplace?
Marketplace jako platforma sprzedażowa to rozwiązanie cieszące się niesłabnącą popularnością. Klienci chętnie tam zaglądają w poszukiwaniu potrzebnych produktów i dokonują zakupu. Dla sprzedawcy wyzwaniem może okazać się jedynie integracja sklepu internetowego z jednym lub kilkoma marketplace’ami w taki sposób, aby na bieżąco aktualizowały się stany magazynowe oraz w prosty sposób można było zarządzać sprzedażą, wystawianiem faktur i logistyką. Dobrym pomysłem jest stworzenie w tym celu systemu dedykowanego, który usprawni obsługę sprzedaży ze wszystkich źródeł i pozwoli nią w całości zarządzać z jednego miejsca. Jako firma programistyczna oferująca nieszablonowe, nowoczesne rozwiązania, chętnie podejmiemy się współpracy w stworzeniu takiego systemu.
Jeżeli zastanawiasz się nad wejściem do biznesu online, zapraszam do zapoznania się z naszym wpisem dotyczącym prowadzenia własnego sklepu internetowego - Czy warto zakładać własny e-commerce? Wady i zalety, oraz wpisem porównującym obie formy prowadzenia sprzedaży przez Internet - Marketplace czy własny ecommerce - co wybrać na początek?