Zadzwoń do nas
+48 530 088 176

Jak założyć własny sklep internetowy? Tworzenie własnego sklepu online krok po kroku.

Nasze usługi Wróć do Know-How

Branża e-commerce zyskuje na popularności ze względu na coraz większą ilości sklepów internetowych, ale też klientów, którzy chętnie wybierają tę formę dokonywania zakupów. Wraz ze wzrostem ilości sklepów online rośnie konkurencja, a wymagania konsumentów są coraz wyższe. Jak założyć sklep internetowy krok po kroku? Jaki jest koszt założenia sklepu internetowego? Co zrobić, aby znaleźć potencjalnych klientów? Odpowiadamy!

Własny sklep internetowy jako pomysł na biznes

Klienci, zwłaszcza w czasach pandemii, w jeszcze większej skali zaczęli robić zakupy w sklepach internetowych. Dynamiczny rozwój branży e-commerce spowodowany był obawami o dostępność produktów, ale też własne zdrowie czy nawet konieczność pozostania w domu. W sklepach internetowych można kupić wszystkie niezbędne produkty z szybką dostawą kurierską pod drzwi, dlatego klienci tak chętnie wybierają tę formę zakupów.

Konsumenci pokochali zakupy w sklepie internetowym i często nadal zaopatrują się w ten sposób. Powodów jest wiele, ale zazwyczaj wskazuje się na możliwość szukania odpowiednich produktów w dogodnym miejscu i czasie - nie trzeba fizycznie przyjeżdżać do sklepu stacjonarnego w godzinach jego otwarcia. Sklepy internetowe różnią się często asortymentem, co wpływa na większy wybór produktów, bo możemy zapoznać się z ofertą w każdym sklepie internetowym. Dodatkowo kupując w Internecie, ceny produktów są znacznie korzystniejsze niż w sklepach stacjonarnych. Klient przez stronę internetową wybiera wygodną dla siebie formę dostawy z szerokiego wachlarza możliwości - przesyłka kurierska dostarczana pod drzwi lub fenomenalne paczkomaty i automaty paczkowe, w których odbiór paczki możliwy jest 24 godziny na dobę.

Sklep internetowy jako pierwszy biznes

Branża e-commerce przyciąga przedsiębiorców planujących stworzenie sklepu internetowego. Własny sklep internetowy może otworzyć praktycznie każda osoba chcąca wejść do branży sprzedaży internetowej. Osoby nieprowadzące do tej pory żadnego biznesu mogą zachęcać proste rozwiązania technologiczne, pomagające z uruchomieniem sklepu. Najprościej i najszybciej sprzedaż można rozpocząć na platformach marketplace, np. Allegro czy Amazon. Drugim ważnym argumentem, żeby otworzyć sklep internetowy, są koszty związane z prowadzeniem sklepu internetowego. Przy odpowiednim zaplanowaniu działań i ograniczonym asortymencie koszty sklepu internetowego na początku działalności mogą być bardzo niskie.

Rozszerzenie sprzedaży stacjonarnej o sklep internetowy

Z drugiej strony na założenie sklepu internetowego coraz częściej decydują się przedsiębiorcy prowadzący już tradycyjne sklepy stacjonarne. Daje im to nowe możliwości na rozszerzenie działalności, znalezienie nowych klientów oraz budowanie rozpoznawalności marki. Mają zdecydowanie ułatwione zadanie niż osoby rozpoczynające sprzedaż od zera, ponieważ mają już założoną działalność gospodarczą oraz wiedzą, gdzie zaopatrywać się w produkty. W prowadzeniu własnego sklepu internetowego właśnie te czynniki są najważniejsze na start.

Własny sklep internetowy jako pomysł na biznes - Pixlab.pl
Zakładanie sklepu internetowego - kwestie formalne - Pixlab.pl

Zakładanie sklepu internetowego - kwestie formalne

Aby otworzyć sklep internetowy i legalnie prowadzić sprzedaż, koniecznie jest założenie firmy. Może to być jednoosobowa działalność gospodarcza, czyli najczęściej wybierana forma prowadzenia działalności w Polsce, ze względu na najszybszy czas jej rejestracji, mało formalności oraz uproszczoną księgowość. Rejestracja firmy następuje poprzez złożenie wniosku w CEIDG. Sklep internetowy można także założyć w ramach spółki z.o.o. lub innej spółki, co najlepiej uzgodnić z prawnikiem, doradcą podatkowym lub księgową.

Gdzie założyć sklep internetowy? - marketplace, gotowe sklepy czy rozwiązanie dedykowane?

Decyzja o zakładaniu sklepu internetowego wymaga odpowiedzi na pytanie, jak technicznie założyć własny sklep internetowy? Na szczęście branża e-commerce jest już bardzo rozwinięta i firmy programistyczne dają ogromny wybór osobom rozpoczynającym swoją przygodę ze sklepem internetowym. Istnieje wiele możliwości, aby rozpocząć sprzedaż online, ale poniżej znajduje się opis tych najczęściej wybieranych na prowadzenie sklepu internetowego.

Sprzedaż na Allegro, Amazon, Ebay

Sprzedaż można rozpocząć na platformach typu marketplace tj. Allegro, Amazon, Ebay i wiele, wiele innych. Często zdziwilibyśmy się, że sklepy internetowe, które znamy od lat, oferują obecnie produkty innych sklepów internetowych - stały się równocześnie platformami marketplace.

Platformy marketplace udostępniają przestrzeń swojej strony internetowej różnym sprzedawcom, którzy mogą wystawiać swoje oferty na sprzedaż. Zapewniają zaplecze informatyczne umożliwiające przeprowadzenie transakcji, na przykład poprzez płatności online. Dodatkowo dbają o renomę swojej platformy, zapewniając bezpieczeństwo podczas zakupów na stronie sklepu, zarówno osobie kupującej, jak i sprzedającej.

W zamian platformy pobierają stałą, comiesięczną opłatę w formie abonamentu oraz prowizję od każdego sprzedanego produktu. Marketplace'y wymagają też spełniania określonych wymagań, np. dotyczących jakości czy tła zdjęć. Kolejnym minusem jest to, że nie ma się wpływu na wygląd sklepu internetowego, a asortyment pokazywany jest na listach produktów wśród produktów oferowanych przez innych sprzedawców, co generuje konkurowanie ceną. Więcej na temat platform marketplace przeczytasz w tym artykule https://pixlab.pl/czy-warto-korzystac-z-marketplace-wady-i-zalety

Gotowe sklepy z Shoper lub Shoplo

Kolejną opcją odpowiadającą na pytanie, jak założyć sklep internetowy, są gotowe sklepy internetowe, które oferuje m.in. Shoper lub Shoplo. Oczywiście takich firm jest znacznie więcej. Warto zapoznać się z konkurencją wymienionych wcześniej gigantów, bo może okazać się, że istnieją zbliżone pod kątem rozwiązań i możliwości, a jednocześnie tańsze alternatywy wpływające na to, ile ostatecznie kosztuje założenie sklepu internetowego.

Ile kosztuje własny sklep internetowy oparty na Shoper lub Shoplo? Wszystko zależy od wybranego pakietu. Przy liczbie produktów do 50 000, kiedy nie potrzebujemy dedykowanego wsparcia programistycznego, założenie sklepu internetowego kosztuje 180 zł miesięcznie, płacone w formie abonamentowej. Można liczyć na duże promocje na pierwszy rok w prowadzeniu sklepu internetowego, jednak wtedy konieczne jest opłacenie całej kwoty za rok z góry (dane z 2022r.)

Po wybraniu optymalnego pakietu należy dokonać wyboru szablonu twojego sklepu internetowego oraz skonfigurować go w taki sposób, aby wygląd sklepu najlepiej pasował do sprzedawanych towarów. Strona sklepu, która powstała z gotowych szablonów wygląda profesjonalnie. Aby zacząć sprzedawać należy dokończyć konfigurację sklepu internetowego, dodać formy płatności oraz dostawy, a także konkretne produkty z opisami. W razie trudności zawsze można liczyć na wsparcie techniczne podczas wdrożenia i prowadzenia sklepu internetowego.

Bardzo ważną kwestią jest to, że w ramach tego rozwiązania powstaje samodzielny sklep, na wybranej i wykupionej przez sprzedawcę domenie. Konieczne jest pozycjonowanie sklepu internetowego oraz działania mające na celu promować sklep internetowy, które zbliżą do pozyskania pierwszych klientów.

 

Gdzie założyć sklep internetowy? - marketplace, gotowe sklepy czy rozwiązanie dedykowane? - Pixlab.pl
Dedykowany sklep internetowy - Pixlab.pl

Dedykowany sklep internetowy

Dedykowany sklep internetowy to taki, który został stworzony przez profesjonalną firmę programistyczną na podstawie projektu i wytycznych klienta. Jako firma programistyczna z wieloletnim doświadczeniem tworzymy dedykowane sklepy internetowe na autorskim silniku. Ułatwiliśmy wielu naszym klientom prowadzenie sklepu internetowego, dbając o funkcjonalność sklepu oraz przemyślany proces zakupowy wpływający na ilość zamówień.

Aby założyć sklep internetowy w ramach dedykowanych rozwiązań najlepiej wcześniej mieć doświadczenie w danej branży lub prowadzeniu sklepu internetowego. Projekt sklepu powinien opierać się na konkretnych potrzebach, których nie są w stanie spełnić tańsze możliwości. To najlepsze rozwiązanie w momencie, gdy firma już jest mocno rozwinięta i rozbudowana o dodatkowe integracje, systemy itp. Dedykowany sklep internetowy pozwoli spiąć wszystkie procesy w wygodny i intuicyjny widok. Integralnym elementem strony internetowej jest system umożliwiający zarządzanie sprzedażą.

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego w ramach dedykowanych rozwiązań? Wszystko zależy od tego, jak skomplikowany ma być projekt. Sklep internetowy z samodzielnym systemem do sprzedaży produktów wraz z modułami do zarządzania produktami, marketingiem oraz opcjami koszykowymi zaczyna się od około 45 000 zł. Możesz wycenić swój projekt, uwzględniając dodatkowe opcje: https://pixlab.pl/wycen-swoj-projekt

Gdzie założyć sklep internetowy? - marketplace, gotowy sklep czy rozwiązania dedykowane? - podsumowanie

Częstym wyborem jest rozpoczęcie sprzedaży na platformach marketplace. To szybki i najtańszy sposób na sprawdzenie swojego pomysłu pod kątem biznesowym. Co prawda każda sprzedaż łączy się z koniecznością zapłacenia prowizji w wysokości 10-12%. Patrząc jednak całościowo, początkowy koszt jest niższy niż to, ile kosztuje sklep internetowy. Gdy zdobędziemy pierwszych klientów i ich odpowiedź na temat oferowanych produktów, będzie czas na kolejny krok w rozwoju sklepu internetowego.

Kolejnym krokiem w rozwoju sklepu internetowego jest zdecydowanie się na niezależny sklep internetowy na przykład z Shoper lub Shoplo. Oba warianty, czyli gotowy sklep i sprzedaż online z platform marketplace, mogą być zintegrowane w taki sposób, aby wszędzie były aktualne stany magazynowe oraz ceny.

Kiedy sklep internetowy rozwija się coraz bardziej, a firma decyduje się na wejście na dodatkowe platformy sprzedażowe, potrzebne jest integracja sklepu z platformą, która pozwoli na sprawne zarządzanie sprzedażą wielokanałową. To najlepszy moment, aby założyć sklep w oparciu o rozwiązania dedykowane wraz z systemami dedykowanymi. Systemy pozwolą na sprawne zarządzanie m.in. mailami od klientów, fakturami, listami przewozowymi.

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku?

Dla wielu osób niezwiązanych z branżą sprzedaży internetowej, z pewnością pomoże odpowiedź na pytanie, jak stworzyć sklep internetowy krok po kroku. Mając już informacje zawarte wcześniej, m.in. czy warto i dlaczego zacząć sprzedaż online, jakie kwestie formalne należy załatwić oraz którą formę sklepu internetowego wybrać, kolejne informacje będą zdecydowanie łatwiejsze do zrozumienia.

  1. Pomysł na sklep internetowy i asortyment
    Pomysł na rodzaj oferowanych produktów to połowa sukcesu, ale konieczne jest od samego początku zorientować się skąd pozyskiwać towar. Można korzystać z hurtowni stacjonarnych, hurtowni online, zamawiać produkty bezpośrednio od producentów lub samemu zajmować się produkcją. W ramach szukania pomysłów można od razu podpatrzyć konkurencję - jakie produkty oferują, jak się promują i czym asortyment twojego sklepu będzie się wyróżniał na jej tle.
  2. Założenie firmy
    Planując otwarcie sklepu internetowego oraz chcąc legalnie prowadzić sprzedaż przez Internet, konieczne jest założenie firmy. Z prowadzeniem działalności związane jest poszukanie odpowiedniej, doświadczonej księgowej, wystawianie faktur lub paragonów, rozliczanie podatków. Warto jak najwcześniej zainteresować się również tematem, czy konkretny produkt, który będziesz sprzedawał, potrzebuje dodatkowych zezwoleń lub certyfikatów.
  3. Wybór miejsca, gdzie chcesz sprzedawać
    Przyszedł czas na podjęcie decyzji, jaką formę sklepu internetowego wybierasz do sprzedaży - marketplace, gotowy sklep, a może dedykowany sklep internetowy? Mam nadzieję, że dokładnie opisane wyżej możliwości, pomogą w podjęciu najlepszej decyzji dla twojego sklepu.
    Jeżeli zdecydujesz się na samodzielne rozwiązanie, musisz przemyśleć projekt twojego sklepu, który sprawi, że potencjalni klienci dokonają zakupów na stronie sklepu. Konieczne będzie wykupienie domeny oraz certyfikat ssl, a także skonfigurowanie metod płatności online oraz podpisanie umów z firmami kurierskimi.
  4. Dodanie produktów do sklepu internetowego
    Dodawanie zdjęć i konkretne, dokładne opisy produktów wpływają na decyzje zakupowe klientów. Im więcej informacji będzie miał potencjalny klient na temat produktów, tym chętniej go kupi. Drugim powodem, dla którego opisy produktów są tak ważne, jest wpływ na pozycjonowanie sklepu internetowego. Jeżeli chcesz sprzedawać więcej, musisz w swoim sklepie internetowym mieć opisy możliwie najlepszej jakości.
  5. Obsługa klientów
    Gdy już otwarcie sklepu internetowego jest za tobą, a pierwszy klient złożył zamówienie w twoim sklepie internetowym, postaraj się obsłużyć go jak najlepiej. Odpowiadaj na pytania i wiadomości dotyczące dostawy w jak najkrótszym czasie. Zbudujesz dzięki temu zaufanie, a twój sklep internetowy będzie chętnie polecany dalej.
Jak założyć sklep internetowy krok po kroku? - Pixlab.pl
Jak stworzyć sklep internetowy zgodny z prawami konsumenta? - Pixlab.pl

Jak stworzyć sklep internetowy zgodny z prawami konsumenta?

Bardzo istotną kwestią z prawnego punktu widzenia jest regulamin sklepu internetowego oraz polityka prywatności. Konieczne formalności pozwalają na spokój i nieprzejmowanie się urzędowymi kontrolami, a z drugiej strony budują zaufanie w oczach klientów. Napisanie tych dokumentów najbezpieczniej jest zlecić prawnikowi specjalizującemu się w tym zakresie.

Regulamin sklepu internetowego

Załączenie regulaminu sklepu internetowego jest jednym z najważniejszych obowiązków sklepów internetowych. Konieczność jego napisania oraz zakres informacji, które muszą zostać zawarte, wynikają z ustawy o prawach konsumenta. W dokumencie należy podać m.in. informacje dotyczące firmy prowadzącej sprzedaż, w tym adres sklepu, adres mailowy oraz telefon kontaktowy.

Polityka prywatności

Kupując przez Internet, klienci podają swoje dane osobowe, które nie mogą być narażone na wyciek. Bezpieczeństwo sklepu internetowego zależy od procedur pracy z danymi. Polityka prywatności to również dokument, który należy załączyć na stronie sklepu internetowego. Musi być spójny z RODO, a więc jasno określać jakie inne firmy mają dostęp do danych, i w jaki sposób nimi zarządzają.

Jak prowadzić sklep internetowy?

Kiedy już założymy sklep, dopilnujemy wszystkich formalności oraz zaczną spływać pierwsze zamówienia, należy stopniowo ustalać procesy poszczególnych prac. Ustalenie jak prowadzić sklep internetowy pozwoli na spójność w obsłudze klienta, wysyłce paczek czy współpracy z kurierami.

Gdy wpłynie pierwsze zamówienie, czas przejść do jego realizacji. Należy odpowiednio zabezpieczyć produkt, zapakować w kartonowe pudełko, nakleić etykietę oraz przekazać paczkę kurierowi. Konieczne jest wygenerowanie faktury i przesłanie do klienta. W międzyczasie trzeba odpisywać klientom na ich pytania mailowe i odbierać telefony.

Kolejno należy zająć się działaniami promocyjnymi i marketingowymi. Dzięki płatnym reklamom Google lub Facebook można zacząć promować sklep internetowy. Warto zadbać o media społecznościowe i regularnie udostępniać w nich informacje, najlepiej zgodnie z zaplanowanych wcześniej kalendarzem. Często praktykowaną metodą w przypadku sklepu internetowego jest wysyłanie do klientów newslettera oraz zachęcanie do zakupów poprzez promocje, kody rabatowe czy programy lojalnościowe. Wszelkie banery na stronę sklepu internetowego, ale też grafiki publikowane w mediach społecznościowych można wykonać przy pomocy prostego i intuicyjnego narzędzia, jakim jest Canva.

Koniecznie zapoznaj się z narzędziami dotyczącymi analityki sklepu internetowego, tj. Google Analytics oraz Hotjar. Dowiesz się dzięki nim, m.in. ile osób odwiedza twój sklep, z jakich miast, w jakim wieku oraz w jakim procencie są to kobiety, a w jakim mężczyźni. Po dokonaniu analiz tych danych, z pewnością uda się dojść do ciekawych wniosków oraz lepiej definiować komunikaty do osób zainteresowanych produktami z twojego sklepu.

Jak prowadzić sklep internetowy? - Pixlab.pl
Jak oszacować koszt sklepu internetowego? - Pixlab.pl

Jak oszacować koszt sklepu internetowego?

Po lekturze niniejszego artykułu już wiesz, że jest kilka sposobów na to, żeby założyć sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż. Wszystko zależy od celów, jakie chcesz osiągnąć poprzez prowadzenie sklepu oraz jaki przeznaczysz na to budżet. Szacując koszt sklepu internetowego, bierzemy pod uwagę jedynie oprogramowanie do tego przeznaczone, ponieważ reszta elementów jest bardzo indywidualna - np. ilość i rodzaj asortymentu zależy od branży, a koszt prowadzenia księgowości od formy prowadzenia działalności.

Najłatwiej jest zacząć sprzedawać przez platformę marketplace, np. Allegro. W pierwszym kroku należy zarejestrować konto firmowe, które jest bezpłatne. Następnie uzupełnić dane o firmie oraz dodać oferty sprzedaży, co również nie wymaga ponoszenia dodatkowych kosztów. Pierwsze koszty pojawiają się z chwilą sprzedaży produktu - prowizja wynosząca ok. 10-12%, czyli sprzedając produkty za 1000 zł, będzie trzeba zapłacić 100-120 zł prowizji. Allegro udostępnia możliwość korzystania z reklam, jednak dodatkowe formy promocji również trzeba uwzględnić w budżecie. Chcąc korzystać m.in. z narzędzi analitycznych udostępnianych przez Allegro, konieczne jest opłacenie abonamentu - można wybrać pakiet w cenie 49 zł, 199 zł lub 3000 zł.

Koszt gotowego sklepu na Shoper lub Shoplo zależy od wybranej opcji. Obie firmy oferują podobne pakiety w kwocie 180zł, 499zł lub 5999zł miesięcznie. Istnieje możliwość dokupienia do bezpłatnych szablonów dodatkowych funkcji, za które również jest pobierana comiesięczna opłata.

Dedykowany sklep internetowy w podstawowej wersji, z system umożliwiającym zarządzanie nim to jednorazowy koszt zaczynający się od 45000 zł. W kwestii indywidualnej wyceny już konkretnego projektu zapraszamy do kontaktu.

Skorzystaj z naszej wiedzy!

Opowiem Ci, jak powyższa wiedza zadziałała w firmach podobnych do Twojej.

Bądźmy w kontakcie!

Masz pytanie lub chcesz porozmawiać o projekcie?
Pixlab Sp. z o.o.
ul. Kosynierów 120/A16, 84-230 Rumia

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.