Analityka internetowa polega na zebraniu danych, przeanalizowaniu ich i wdrożeniu zmian zgodnie z wyciągniętymi wnioskami. Dane mogą dotyczyć użytkownika i jego sposobu korzystania z witryny, skuteczności działań marketingowych oraz jakości strony pod kątem treści, budowy lub występujących błędów. Istnieje na rynku bardzo wiele narzędzi do analizy danych stron internetowych, które pozwalają na przygotowanie raportów z różnych obszarów. W niniejszym artykule odpowiemy, do czego można wykorzystać analizy danych oraz przedstawimy kilka polecanych przez nas narzędzi.
Posiadając stronę internetową swojej firmy, kluczowym elementem jest zbieranie i analizowanie danych. Gromadzenie informacji z różnych źródeł połączone z dogłębną analizą danych pozwala na wprowadzenie potrzebnych zmian oraz podejmowanie trafnych decyzji biznesowych w twojej firmie. Do czego może służyć analiza danych w biznesie?
Poznanie klientów firmy
Korzystając z odpowiedniego zestawu narzędzi do analizy danych, właściciele stron internetowych mają możliwość poznania swoich klientów oraz ich zachowań podczas korzystania z witryny.
Z raportów i wykresów dostępnych w Google Analytics dowiesz się m.in. jakiej płci są odwiedzający oraz ile mają lat. Wszelkie informacje na temat użytkownika odwiedzającego stronę internetową ułatwiają zrozumienie jego potrzeb oraz odpowiednie dostosowanie do niego sposobu komunikacji i udostępnianych treści.
Ciekawym narzędziem służącym do poznania zachowań i kroków osób odwiedzających stronę internetową jest przykładowo Hotjar. Dzięki opcji nagrywania sesji użytkownika właściciel witryny wie jaką ścieżką poruszają się jego klienci na stronie. Narzędzie posiada także wizualizacje kliknięć, co daje pełniejszy obraz na temat klientów oraz ułatwia podjęcie decyzji w zakresie budowy strony czy miejsc wyświetlania się reklam.
Analizowanie skuteczności działań promocyjnych
Dzięki narzędziom analitycznym umożliwione jest wyciąganie wiarygodnych wniosków na przykład z przeprowadzonych działań marketingowych. Raportowanie sprzedaży w sklepach internetowych przy pomocy arkuszy kalkulacyjnych (Microsoft Excel) jest powszechnie wykorzystywaną metodą analiz. Taka analiza baz danych sprzedażowych pozwala na podsumowanie zysków, ale też trafniejsze planowanie i prognozowanie przychodów i kosztów, oraz podejmowanie decyzji o przyszłych promocjach. Aby mieć pełniejszy obraz przeprowadzonych akcji promocyjnych można wykorzystać Google Analytics, w którym znajdują się informacje o źródłach ruchu na stronie.
Zweryfikowanie jakości strony pod kątem jej budowy oraz treści
Opcja nagrywania sesji znajdująca się we wspomnianym wcześniej narzędziu Hotjar oprócz informacji na temat sposobu korzystania ze strony pozwala szybko zdiagnozować błędy lub nieintuicyjne rozwiązania. Taka obserwacja kroków przyspiesza testowanie i weryfikowanie potencjału nowych funkcjonalności wprowadzonych na stronie. Celem jest dostosowanie budowy strony oraz treści do oczekiwań i potrzeb użytkowników.
Z kolei z raportów Google Search Console można dowiedzieć się o błędach występujących na stronie, wpływających na słabą widoczność strony w wyszukiwarce Google.
Istnieje bardzo szeroki wybór narzędzi do analizy danych, zarówno darmowych, jak i płatnych. Obejmują różne obszary analiz. Na początku tworzenia swojej strony wystarczą trzy podstawowe, bezpłatne narzędzia, które umożliwią zebranie i analizę danych. Należą do nich: Google Analitycs, Google Search Console oraz Hotjar.
Google Analytics
Google Analytics to najpopularniejsze narzędzie do analizy danych w kontekście ruchu i zachowania użytkowników na stronie internetowej. Dane z Google Analytics uważane są za wiarygodne i rzetelne. To bezpłatne narzędzie oferuje wiele informacji na temat osób odwiedzających witrynę, m.in. wiek oraz płeć, czas spędzony na stronie, z jakiego systemu operacyjnego korzystają oraz czy wyświetlają twoją witrynę z urządzeń mobilnych lub komputerów. Dodatkowo z wykorzystaniem tego narzędzia w każdej chwili możesz sprawdzić, ile osób właśnie jest na stronie (w czasie rzeczywistym). Analiza danych jest prosta i intuicyjna, ponieważ informacje przedstawione są w formie tabel i wykresów.
Google Search Console
Google Search Console to narzędzie, które umożliwia znalezienie strony w najpopularniejszej wyszukiwarce – Google. Wtyczka zaindeksuje stronę wraz z wszystkimi podstronami. W razie napotkania błędów przy indeksowaniu właściciel witryny zostanie o tym poinformowany w raportach, więc będzie mógł szybko je wyeliminować. Poprawne dodanie strony do wyszukiwarki Google zacznie generować ruch na stronie. To, jak wysoko w wynikach wyszukiwania znajdzie się strona internetowa, zależy od działań z zakresu SEO, czyli pozycjonowania.
Hotjar
Hotjar pozwala uzyskać informacje o tym, w jaki sposób użytkownik korzysta z witryny internetowej. Nie jest całkowicie bezpłatnym narzędziem, natomiast przy małym ruchu na stronie można korzystać z niego za darmo. Wraz ze wzrostem ilości użytkowników odwiedzających witrynę konieczne będzie opłacenie miesięcznej subskrypcji.
Hotjar posiada funkcję nagrywania zachowania użytkowników spędzających czas na stronie – w które miejsca klikają, najeżdżają myszką czy do którego momentu scrollują. Analizując ruchy gości naszej strony łatwiej wyłapać błędy lub trudności, z którymi się spotykają, a następnie je wyeliminować.
Drugą ciekawą możliwością tego narzędzia jest tzw. mapa cieplna. Funkcja przedstawia wizualizacje miejsc, w które użytkownicy najczęściej klikali. Za pomocą wizualizacji danych w postaci kolorów można zobaczyć, ile procent osób dotarło do konkretnego miejsca przewijania. Taka analiza danych pozwala na podejmowanie decyzji w zakresie budowy strony.
Trzy opisane wyżej programy są niezbędne do wdrożenia, jeżeli chcemy rozwijać stronę internetową. Możemy polecić kilka dodatkowych narzędzi do analizy danych, których zastosowanie zależy od rodzaju strony internetowej oraz pełnionych przez nią funkcji. Jaki dodatkowy program do analizy danych warto wykorzystać?
Matomo (dawniej Piwik)
Matomo, znane przez wiele lat jako Piwik, to narzędzie uznawane za alternatywę dla Google Analytics. Analiza danych opiera się na zbieranej wiedzy o użytkownikach i ich zachowaniu na stronie.
Twórcy narzędzia Matomo zapewniają bezpieczeństwo pozyskanych danych i statystyk. Gromadzenie danych występuje na serwerze właściciela strony, tylko on ma do nich dostęp oraz może w każdej chwili je usunąć. Analiza baz danych Google Analytics odbywa się na serwerach Googla i to właśnie ta korporacja jest właścicielem pozyskanych danych, zarządza nimi i je przechowuje.
Brand24
Brand24 to bardzo ważne narzędzie, którego wdrożenie jest kluczowe podczas budowania pozytywnego wizerunku marki w sieci. Monitoruje frazy kluczowe dotyczące konkretnej marki, przeszukując m.in. blogi, fora internetowe oraz media społecznościowe. Gdy pojawia się w Internecie wzmianka pasująca do dodanych słów kluczowych, błyskawicznie, niemal w czasie rzeczywistym wysyłane jest powiadomienie. Brand24 umożliwia udzielenie szybkiej odpowiedzi na ewentualne pytania lub sugestie ze strony klientów, a nawet wychwycenie nieprzyjaznych działań konkurencji.
SEMstorm / Senuto
Oba narzędzia, zarówno SEMstorm, jak i Senuto pomagają w pozycjonowaniu strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google. Oba narzędzia są rozbudowane pod względem dostępnych funkcjonalności, a jednocześnie stale ulepszane i rozwijane. Trudno ocenić, które jest lepsze, po prostu są to dwa narzędzia dostępne dla osób dbających o pozycjonowanie strony oraz zainteresowanych analizą danych w tym zakresie.
Pozwalają stale monitorować skuteczność działań z zakresu SEO i SEM. Dzięki rozbudowanym funkcjom analiza danych umożliwia sprawdzanie widoczności strony w wynikach wyszukiwania, doborze właściwych słów i fraz kluczowych, a nawet monitorowania działań konkurencji. Dokonana analiza z wykorzystaniem danych pozwala sprawnie optymalizować stronę, zapewniając jej jak najwyższą pozycję w rankingu wyszukiwania.
Ahrefs
Ahrefs to płatne narzędzie wspierające działania pozycjonowania strony - umożliwia dobór optymalnych słów kluczowych, monitoruje treści pod kątem ich wyświetlania w wynikach wyszukiwania, a nawet umożliwia analizę konkurencji. Funkcją wyróżniającą Ahrefs od innych podobnych narzędzi do analizy danych z zakresu SEO jest analiza linków na stronie, co ma ogromny wpływ na poprawę pozycji strony.
Piksel Facebook (Piksel Meta)
Piksel Meta, który do niedawna znany był jako Piksel Facebook, to darmowe narzędzie, które instaluje się poprzez dodanie specjalnego kodu do strony internetowej. Piksel pozwala na przeprowadzenie analizy danych dotyczących kampanii reklamowych oraz kieruje reklamy remarketingowe do potencjalnych klientów. Po dodaniu Piksela do strony internetowej zbierane są informacje o osobach odwiedzających witrynę, dzięki czemu możliwe jest ponowne pokazanie reklamy przeglądanego wcześniej produktu.
Analiza danych stron internetowych jest bardzo szerokim pojęciem. Istnieje wiele narzędzi pozwalających na zebranie baz danych oraz wdrożenie koniecznych zmian. Przedstawione wyżej propozycje to tylko nieznaczny odsetek możliwości, służący jako wprowadzenie do tematu narzędzi, które są dostępne. Wraz z opanowaniem umiejętności wyciągania wniosków z danych ciekawym przedsięwzięciem będą kolejne integracje oraz analizy raportów, wykresów i tabel.