Błąd 500 - wewnętrzny błąd serwera, co to jest i jak go naprawić?
Spis treści:
1. Co to jest HTTP ERROR 500 (Internal server error)?
2. HTTP 500 - czy biuro obsługi klienta mi pomoże? Co mogę zrobić we własnym zakresie?
3. HTTP 500 - kiedy witryna internetowa nie działa i samemu nie dałeś rady?
Surfując po Internecie, użytkownicy natrafiają na różnego rodzaju komunikaty błędów stron WWW. Najbardziej znanym jest błąd 404 (Page Not Found - Strona nie odnaleziona), który pojawia się za każdym razem gdy podany adres strony nie istnieje. Mamy oczywiście szereg innych kodów błędów, np. 400 Bad Request (Nieprawidłowe zapytanie), 401 Unauthorized (Nieautoryzowany dostęp), 403 Forbidden (Zabroniony) itd.
Natomiast poważne problemy z niedostępnością serwisu i samym serwerem zwiastuje zazwyczaj błąd 500 (Internal Server Error). Fakt, że jest to bardzo ogólny kod stanu http prowadzi do tego, że diagnoza jego wystąpienia potrafi być bardzo czasochłonna.
Co zatem może powodować "Wewnętrzny błąd serwera"? Jakie kroki należy podjąć kiedy się już pojawi? O tym w dalszej części wpisu.
Co to jest HTTP ERROR 500 (Internal server error)?
Kod 500 należy do kodów błędu serwera HTTP i jest to ogólny kod stanu informujący, że wystąpił wewnętrzny problem podczas połączenia z serwerem. Z racji tego, że jak wcześniej wspomnieliśmy kod http jest 'ogólny', nie pozwala nam on szczegółowo określić przyczyny awarii. Zatem diagnoza gdzie problem leży może być czasochłonna dla programisty czy administratora serwera.
Kiedy zatem żaden inny kod HTTP (z grupy 500) nie jest odpowiedni pojawia nam się np. przykładowy komunikat "500 Internal Server Error", ale może to być także jeden z poniższych komunikatów:
500 Internal Server Error,
500 Error,
Internal Server Error,
Wewnętrzny błąd serwera,
Błąd wewnętrzny http 500,
HTTP Error 500,
Komunikat 500,
HTTP 500 – Internal Server Error,
Temporary Error (500),
Server error 500,
Status 500,
Http 500,
500, that’s an error,
500 error.
HTTP 500 - czy biuro obsługi klienta mi pomoże? Co mogę zrobić we własnym zakresie?
HTTP 500 - czy biuro obsługi klienta mi pomoże? Co mogę zrobić we własnym zakresie? Zanim sięgniemy po telefon, można na własną rękę przeprowadzić małe dochodzenie. Błędy http się zdarzają i zdarza się, że jesteśmy w stanie naprawić wewnętrzny błąd serwera samodzielnie, często to również po prostu przeciążenie serwera liczbą zapytań.
W zależności od poziomu swojej wiedzy można zweryfikować poniższe aspekty i być może pozwoli to nam samodzielnie wyeliminować błąd. Jeżeli nie, to przynajmniej przekazując sprawę dalej będziesz w stanie dostarczyć więcej informacji o awarii (500 internal server error).
Odśwież stronę - ponownie załaduj zawartość. Wystarczy wcisnąć guzik 'odśwież' w przeglądarce internetowej - klawisz F5. Jeżeli to nie pomoże, warto jeszcze spróbować kombinacji klawiszy CTRL+F5, gdyż różnica pomiędzy F5, a CTRL+F5 polega na tym, że przeładowuje bieżącą stronę, ignorując zawartość pamięci podręcznej.
Usuń pliki cookies oraz wyczyść pamięć podręczną przeglądarki. Jeżeli nie wiesz jak to zrobić, możesz użyć trybu INCOGNITO (prywatnego) lub skorzystać z inne przeglądarki niż zazwyczaj. Dla przykładu jeżeli Twoją domyślną przeglądarką jest Google Chrome, spróbuj użyć Firefoxa.
Aktualizacje - czy na serwerze hosta lub Twoje strony WWW były aktualizacje? Zdarza się tak, że aktualizacje powodują błędy. Warto przypomnieć sobie, czy nie wykonywaliście ostatnio aktualizacji lub nie instalowaliście nowych wtyczek (np. do WordPressa). Jeżeli tak, to być może jest możliwość przywrócenia poprzedniej wersji oprogramowania.
Konfiguracja usług hostingowych. Błąd (Internal Server Error) może także wynikać z ostatnich zmian po stronie serwera. Dotyczy to wielu płaszczyzn dlatego z pewnością warto zweryfikować kilka najbardziej istotnych. Czy nie nastąpiła zmiana w konfiguracji serwera http (Apache, Nginx)? Czy błąd http nie wynika np. ze zmiany konfiguracji pliku .htaccess? Być może jest to właśnie błędna konfiguracja pliku odpowiedzialnego za hosty? Zweryfikuj czy coś ostatnio było modyfikowane i jeżeli było, to możliwe spróbuj przetestować swój serwis z domyślną konfiguracją. Jeżeli Twoje oprogramowanie korzysta z PHP warto zweryfikować wersję php - czy nie została zmieniona.
Dostępna przestrzeń, uprawnienia plików, a może awaria dysku? Warto również sprawdzić dostępną przestrzeń dyskową - być może stronę WWW blokuje brak możliwości tworzenia nowych plików. Kolejną czynnością jest weryfikacja czy plikom nadane są odpowiednie uprawnienia. Na koniec warto się zastanowić czy awaria nie jest spowodowana np. awarią samego dysku - w tego typu sytuacjach serwer potrafi korzystać z plików zapasowych synchronizowanych np. w ramach RAID.
Kontakt z osobą odpowiedzialną / kompetentną. Jeżeli na tym etapie nie znalazłeś odpowiedzi z czego wynika błąd 500, a ostatnie wpisy nie doprowadziły do jego naprawy, warto skontaktować się z odpowiednią osobą, którą jest specjalista w zależności od tego kto dba o Twoją stronę internetową, a mogą być nimi np. dostawca/hostingu/usługodawca hostingowym, autor Twojej strony, a może software house, z którym masz podpisaną umowę SLA. Pamiętaj, że tak jak w przypadku każdej awarii, im więcej informacji przekażesz tym wydelegowana osoba będzie mogła efektywniej zająć się Twoim zgłoszeniem.
HTTP 500 - kiedy witryna internetowa nie działa i samemu nie dałeś rady?
Tak jak wspomnieliśmy na początku, jeżeli nie otrzymujemy konkretnego błędu z grupy 5xx to właśnie Http 500 zostanie nam przekazany. Jeżeli wyżej wymienione sposoby nie spowodowały, że komunikat o błędzie zniknął, warto sprawę przekazać profesjonalistom.
Z własnego doświadczenia wiemy, że powodów awarii może być wiele. Wiedząc jak ważne jest dla naszych klientów poprawne i stabilne działanie serwisów, które przekazują w nasza opiekę, staramy się w jak najszybszy sposób naprawiać tego typu awarie. Jednocześnie dbamy o to aby jak najrzadziej powtarzały się one w przyszłości.
Jeżeli masz problem ze swoim obecnym serwisem internetowym, a błąd 500 zbyt często Ci towarzyszy, skontaktuj się z nami - chętnie podejmiemy się pomocy w rozwiązaniu Twojego problemu.
Masz pytanie? Potrzebujesz wstępnej wyceny?
Nie bój się pytać. Jestem po to, aby Ci pomóc i doradzić najlepsze rozwiązanie.