Zadzwoń do nas
+48 530 088 176

Marketplace czy własny ecommerce - co wybrać na początek?

Nasze usługi Wróć do Know-How

Gdzie łatwiej i korzystniej jest rozpocząć sprzedaż? Z jakimi problemami trzeba się zmierzyć wkraczając na rynek ecommerce? W poniższym artykule pomożemy Ci poznać odpowiedzi na powyższe pytania oraz wybrać odpowiednie rozwiązanie dla Twojego biznesu.

Handel elektroniczny – marketplace czy sklep internetowy

Sprzedaż przez internet można prowadzić na wiele sposobów, np. przez własny sklep internetowy albo marketplace.

Marketplace to platforma sprzedażowa na której swoje oferty wystawia wiele różnych sprzedawców. Najbardziej znanym przykładem w Polsce jest Allegro. Bardziej szczegółowy opis tego kanału sprzedaży w artykule Czy warto korzystać z marketplace? Wady i zalety

Sklep internetowy to jeden podmiot (sprzedawca) oferuje swoje produkty. Dla uproszczenia w poniższym artykule będziemy posługiwać się także nazwą „ecommerce”, rozumiejąc przez to własny sklep internetowy. Bardziej szczegółowy opis tego zagadnienia w artykule „Czy warto zakładać własny e-commerce? Wady i zalety” 

Marketplace czy sklep internetowy - Pixlab.pl
Zalety i wady handlu elektronicznego - Pixlab.pl

Zalety i wady handlu elektronicznego – dla sprzedawcy

Zanim zadamy sobie pytanie, co wybrać - marketplace czy sklep internetowy, warto się zastanowić, jakie mocne i słabe strony dominują w sprzedaży przez internet.

Jako sprzedawca możemy dotrzeć ze swoimi towarami do klientów z całej Polski, a nawet z całego świata. Niskie koszty to kolejny powód dla którego łatwiej jest rozpocząć sprzedaż przez internet. Wraz z rozwojem rynku ecommerce wzrosła również ilość marketplaców oraz gotowych narzędzi do wsparcia sprzedaży, więc rozpoczęcie handlu jest względnie łatwym procesem.

Nie należy jednak zapomnieć o trudnościach, jakie czekają na tym rynku. Duża konkurencja, trudność z wyróżnieniem się wśród innych sprzedawców to zdecydowanie największe wyzwanie. Trzeba mieć też na uwadze zmieniające się przepisy, które zwiększają prawa konsumentów oraz obowiązki sprzedawców. W codziennym prowadzeniu biznesu problematyczny może być obowiązek przyjmowania zwrotu towarów do 14 dni lub przestrzeganie zmieniających się przepisów dot. ochrony danych osobowych czy polityki plików cookies.

Zalety i wady handlu elektronicznego – dla kupującego

Chyba nikogo w obecnych czasach nie trzeba przekonywać do korzyści wynikających z zakupów online. Oszczędność czasu, możliwość szybkiego porównania cen w różnych sklepach oraz łatwość składania zamówień to największe zalety handlu elektronicznego.

Jednak wraz z wzrostem sprzedaży internetowej idą także zmiany w prawie zwiększające przywileje konsumentów, m.in. takie jak wspomniana już możliwość zwrotu towaru. Łatwa dostępność wielu rodzajów towarów z całego świata o każdej porze dnia i nocy może też nas skłaniać do zakupów impulsywnych, których być może byśmy nie dokonali, gdybyśmy zastanowili się dwa razy, czy dany zakup faktycznie jest nam potrzebny.

Nie ma też co ukrywać, że niektóre produkty lepiej jest zobaczyć na własne oczy, choć i w tym segmencie preferencje klientów zmieniają się na korzyść handlu online. Należy też zwrócić uwagę, że kupując w sklepie internetowym, udostępniamy swoje dane osobowe oraz na coraz większą liczbę wyłudzeń ze strony oszustów. Są to kwestie, które będą nam towarzyszyć w najbliższych latach.

Zalety i wady handlu elektronicznego - Pixlab.pl
Marketplace - Pixlab.pl

Marketplace – konkurencja cenowa

W przypadku sprzedaży poprzez marketplace głównym elementem, który ma wpływ na decyzję kupującego jest cena. Zdecydowana większość klientów platform sprzedażowych, po wyszukaniu interesującej ich frazy albo po zawężeniu kategorii do interesujących produktów, wybierze sortowanie „od najniższej ceny” i to u sprzedawców z najtańszą ofertą będą chcieli dokonać zakupu.

Jest to bardzo charakterystyczne dla sprzedaży w marketplace, ponieważ klient ma do wyboru ten sam produkt i tak właściwie sprzedawcy nie bardzo mają możliwość wyróżnić się w jakikolwiek inny sposób. Jeśli klient nie zauważy niczego niepokojącego w opisie produktu, opiniach o sprzedawcy, to kupi tam, gdzie jest najtaniej.

Jeśli nasza cena nie jest konkurencyjna pozostaje nam właściwie tylko jedna alternatywa – korzystanie z promowania ofert. Wszystkie platformy dają sprzedawcom możliwość „podbicia” wyżej swojej oferty za odpowiednią opłatą. Jednak jeśli nie mamy solidnej marży albo zastosowanie takiego mechanizmu nie zwiększy w dużym stopniu naszej sprzedaży może okazać się to nieopłacalne.  

Dla kupującego marketplace to znaczne ułatwienie, bo ma wszystkie oferty w jednym miejscu, ale też musi być świadomy, że ze względu na to jaką prowizję pobiera platforma od sprzedawców prawdopodobnie ceny są o parę procent wyższe niż w sklepach ecommerce.

Powyższa analiza dotyczy głównie sprzedaży produktów popularnych i sytuacji, kiedy jesteśmy jednym z wielu sprzedawców. Jeśli w naszej ofercie mielibyśmy produkty niszowe, których brakuje na rynku, przez co konkurencja jest mniejsza, wtedy mamy większe pole manewru. Do każdego rodzaju biznesu, do każdej oferty produktowej potrzebna jest indywidualna analiza.

Ecommerce – budowanie marki i większa swoboda

Przy sprzedaży przez własny sklep internetowy mamy znacznie więcej możliwości, bo nie jesteśmy ograniczani przez regulamin i system platformy sprzedażowej. Możemy budować swoją markę poprzez prowadzenie kampanii marketingowych, ciekawego newslettera lub oferując nietypowe promocje czy program lojalnościowy. Nie musimy płacić prowizji od naszej sprzedaży, więc możemy obniżyć ceny lub zwiększyć marżę.

Z drugiej strony pojawią się inne koszty. Będziemy musieli rozreklamować nasz sklep, aby przebić się w sieci i pozyskać klientów. Najpopularniejszymi sposobami na pozyskanie ruchu do naszej strony jest próba jej wypozycjonowania lub skorzystanie z płatnych reklam takich jak google ads. Na pewno na początku będziemy musieli zainwestować w to czas i pieniądze. Będziemy jednak mogli wdrożyć w życie znacznie więcej pomysłów, aby przyciągnąć kupujących na stałe lub zainteresować nowych naszą ofertą. W tym wypadku znacznie większą rolę odegra nasz pomysł na biznes.

Ecommerce – budowanie marki - Pixlab.pl
Marketplace czy sklep internetowy - Pixlab.pl

Marketplace czy sklep internetowy – co wybrać?

Jak to często bywa nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Na pewno powinniśmy zbadać, kto będzie naszą bezpośrednią konkurencją i jak prezentują się nasze ceny względem sytuacji na rynku. W dalszym etapie na pewno warto zastanowić się nad prowadzeniem sprzedaży w obu kanałach. Z odpowiednią strategią mogą się one uzupełniać, trafiać do różnych grup klientów i przynosić zyski.

Obecnie na rynku istnieją gotowe systemy dzięki którym możemy w dość łatwy sposób uruchomić swój sklep internetowy. Mogą one nam wystarczyć do prowadzenia sprzedaży, ale ze względu na to, że są to gotowe rozwiązania mogą też pojawić się ograniczenia, które będą niemożliwe do przeskoczenia. W takich sytuacjach lepiej sprawdzi się sklep dedykowany, który pozwala na większą elastyczność i wdrożenie niemal wszystkich pomysłów i rozwiązań, jakie mamy. W zależności od specyfiki branży oraz pomysłu na biznes potrzebne będzie inne podejście. Jeśli masz wątpliwości - skontaktuj się z nami, postaramy się pomóc i podpowiedzieć odpowiednie rozwiązanie

Skorzystaj z naszej wiedzy

Opowiemy Ci, jak powyższa wiedza działa w firmach podobnych do Twojej

Bądźmy w kontakcie!

Masz pytanie lub chcesz porozmawiać o projekcie?
Pixlab Sp. z o.o.
ul. Kosynierów 120/A16, 84-230 Rumia

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.