Bardzo często dostaję zapytania z prośbą o ofertę na wykonanie sklepu internetowego na zasadzie: Dzień dobry, są drzwi? Poproszę drzwi. Jeżeli jeszcze nie widziałeś tego kabaretu wystarczy na youtubie wpisać w wyszukiwarkę kabaret drzwi - serdecznie polecam.
Jeżeli już obejrzałeś skecz lub jest on Ci dobrze znany, to przejdźmy do wstępnej listy pytań, które będzie zadawał każdy Software House, każdy projekt menedżer gdy tylko będzie miał oszacować czas i koszt realizacji sklepu internetowego.
W moim przypadku, gdy tylko otrzymuje prośbę o wycenę sklepu internetowego, najpierw pytam czy masz już sklep internetowy, który z jakichś powodów ma być zastąpiony, czy dopiero rozpoczynasz swoja przygodę ze sprzedażą w internecie. Jeżeli sklep internetowy już istnieje i odbywa się na nim sprzedaż to najważniejszym jest dla mnie uzyskanie odpowiedzi na pytanie: co tak naprawdę przeszkadza ci w aktualnym systemie, w aktualnym sklepie? Zdarzają się przypadki, gdzie wystarczy wprowadzić drobne zmiany, drobne poprawki, aby bez potrzeby wydawania kilkunastu czy kilkudziesięciu tysięcy złotych, doprowadzić obecny sklep do stanu w którym będzie spełniał twoje wymagania. Często wystarczy sprawdzić i dostosować elementy takie jak: płatności online, wyświetlanie na urządzeniach mobilnych, program lojalnościowy, obsługę automatów paczkowych, integracje (paypal, google, amazon, facebook, empik),
Natomiast jeżeli otrzymuję informację, iż nie masz jeszcze doświadczenia w sprzedaży w internecie, to w dziewięćdziesięciu procentach przypadków, w pierwszej kolejności rekomenduję rozpoczęcie sprzedaży poprzez Allegro. W drugiej kolejności, może to być sklep internetowy utworzony na jednym z gotowców, gdzie sklep internetowy można samodzielnie wyklikać w ciągu kilku godzin, a miesięczny koszt utrzymania sklepu będzie wynosił kilkaset złotych. Być może zastanawiasz się dlaczego tak robię, skoro mógłbym na tym zarobić niemałe pieniądze? Odpowiedź jest prosta. Ponieważ wiem, że klient nie jest gotowy na rozwiązanie dedykowane, które w mojej definicji powinno być dostosowane do potrzeb klienta. Tylko jak ono ma być dostosowane do potrzeb klienta jak klient jeszcze nie wie czego potrzebuje, ponieważ nie przeszedł pierwszych problemów z klientami, pierwszych zwrotów, nie wie jeszcze że własny sklep internetowy to tak naprawdę początek działań, a w sprzedaży ważny jest marketing, że ważne są social media. Z mojej perspektywy byłoby to po prostu nieuczciwe.
Przechodząc do tematu dzisiejszego odcinka. Od jakich pytań? Od jakich danych należy zacząć tworzyć opis i specyfikację sklepu internetowego:
Najistotniejsze jest, aby opisać lub narysować obecny obieg informacji. Dobrą praktyką jest również wypisać wszystkie systemy, z których firma aktualnie korzysta i zaznaczyć te, które dotyczą sprzedaży internetowej oraz ewentualnie te, które mają być zastąpione. Wyłoni się wtedy informacja czego potrzebujesz od strony technicznej.
Następnie trzeba określić skąd sklep internetowy ma pobierać informacje o indeksach, stanach magazynowych, aktualnych cenach. Na tym etapie dobrze by było podać ile indeksów będzie w sprzedaży na start, a ile prognozujesz na przykład za dwa lata.
Skoro mamy już indeksy, stany i ceny powinniśmy zadbać o kartę produktu. W związku z tym należy określić, gdzie zarządzane będzie drzewo kategorii, w jaki sposób będzie tworzona lub skąd pobierana specyfikacja produktów oraz jak będą tworzone opisy do produktów? Ustalić należy również, skąd mają być zdjęcia - czy będą wgrywane przez panel czy zaciągane z jakiegoś zewnętrznego źródła poprzez zewnętrzne oprogramowanie?
Kolejnym etapem jest określenie, jakie integracje są do zrobienia. Czyli czy przewidujesz dostawców zewnętrznych? Z jakich metod dostawy i jakich firm kurierskich będziesz chciał korzystać? Jakie metody płatności mają być dostępne na sklepie oraz czy będą wymagane jakieś dodatkowe integracje na przykład z systemami marketingowymi?
Następnie należy zastanowić się nad tym, jakie mechaniki sklep ma oferować. Zaczynając od porównania produktów, proponowania akcesoriów, tworzenia zestawów lub tworzenia popupów sprzedażowych przy dodawaniu do koszyka? Dobrze by było na tym etapie określić również z jakiego typów promocji będziesz chciał korzystać. Czy będą to kody rabatowe czy promocje typu dwa plus jeden.
Ostatnim zagadnieniem jest złożenie zamówienia. Czyli co ma się wydarzyć, gdy klient dokona zakupu. Czy zamówienie ma być przesłane do systemu ERPowego czy jedynie zapisane w panelu cms? W jaki sposób klient otrzyma fakturę? Czy sklep będzie miał ją pobrać z systemu księgowego i wysłać mailem? Czy będzie ona wysłana w formie fizycznej razem z przesyłką?
Na tym etapie dobrze by było również zastanowić się nad procesem reklamacji i zwrotów, tak aby był on świadomie zaplanowany przed uruchomieniem sprzedaży. Oczywiście może być on na początku w stu procentach ręczny, natomiast powinien być bezwzględnie wzięty pod uwagę w całym procesie oraz w biznesplanie.
Jeżeli dobrze przyjrzysz się opisanym przeze mnie punktom dotyczących sklepów internetowych, zauważysz że jest to tak naprawdę pełna ścieżka zakupu klientów, zaczynając od wejścia na kartę produktu lub listing – gdzie klient zostaje poinformowany o dostępności i jego cenie. Następnie może zapoznać się ze specyfikacją i opisem produktów, które następnie trafiają do koszyka, gdzie wybierane są sposoby dostaw oraz metody płatności. Proces ten skutkuje zakupem, w efekcie którego, klient otrzymuje numer listu przewozowego na którym jedzie jego paczka oraz dokument zakupu wystawiony przez księgowość, lub pobrany poprzez integracje z ERP.
Jak widzisz dobrze ułożone dane oraz dobrze ułożony proces obiegu informacji jest dużo bardziej złożony i dużo bardziej istotny niż marketingowa kreacja banneru na stronie głównej – na której koncentruje się większość osób zaczynających sprzedaż w internecie.
Jeżeli chcesz sprawdzić co otrzymujesz w standardzie wybierając dedykowany sklep internetowy oraz dowiedzieć się jakie masz dodatkowe możliwości, wejdź na naszą stronę internetową gdzie w dziale usługi zapoznasz się z zakresem prac, a poprzez przycisk wyceń projekt szybko wyliczysz przybliżony koszt realizacji sklepu internetowego.
Kalkulator jest w pełni darmowy i nie wymaga żadnej rejestracji czy podawania danych kontaktowych. Oczywiście jestem do Twojej dyspozycji i będzie mi niezmiernie miło jeżeli wyślesz zapytanie o interesujący cię projekt. Będziemy wtedy mogli porozmawiać o twoich potrzebach i wspólnie poszukać najlepiej dopasowanego rozwiązania.
Jeżeli ten materiał był dla ciebie pomocny, pamiętaj o zostawieniu subskrypcji oraz łapki w górę - i widzimy się za tydzień.