Value proposition canvas to narzędzie, z którego korzystają firmy planujące wprowadzenie nowego produktu na rynek lub udoskonalenie już istniejącego. Unikalna propozycja wartości to model pozwalający zdefiniować propozycje wartości z punktu widzenia potrzeb klienta. Value proposition canvas pozwala całościowo spojrzeć na produkt, ale także model biznesowy i wartości firmy. Czym jest unikalna propozycja wartości? Jak przygotować model value proposition canvas? Odpowiedzi znajdziesz poniżej.
Value proposition canvas oraz unikalna propozycja wartości to dwie nazwy odnoszące się do tego samego zagadnienia, które będą używane zamiennie. Skorzystanie z modelu unikalnej propozycji wartości to sposób na jak najlepsze dopasowanie produktu do potrzeb konkretnego klienta.
Chcąc zbudować propozycję wartości, należy zdefiniować profil klienta, czyli stworzyć personę. Persona to znane w marketingu pojęcie dla określenia grup odbiorców. Stworzenie person umożliwia zrozumienie potrzeb klientów, zwrócenie uwagi na ich problemy oraz zaoferowanie dopasowanych usług lub produktów.
Celem analizy value proposition canvas jest stopniowe przejście od problemu lub potrzeby do możliwych rozwiązań. Propozycja wartości powinna rozwiązywać realny problem lub potrzebę klienta. Poczucie zrozumienia wpłynie na pozytywne emocje i wrażenia użytkownika z korzystania z twojego produktu.
Model unikalnej propozycji wartości ma kluczowe znaczenie, nie tylko z punktu widzenia zaoferowania produktu. Pozwala przyjrzeć się bliżej korzyściom wynikającym z udostępnienia produktu lub usługi do sprzedaży oraz na zrozumienie problemów, z jakimi się mierzą nasi klienci. Wpływa to w dużym stopniu na możliwy sukces wprowadzanego produktu. Dzięki takiemu podejściu potencjalni klienci wybiorą twoje usługi, czyli wyprzedzisz w ten sposób swoją konkurencję.
Koncepcja unikalnej propozycji wartości składa się z dwóch części koncepcyjnej pracy: zdefiniowania i poznania klientów (Customer Profile) oraz przygotowanie dla nich propozycji wartości (Value Proposition).
Pierwsza część opiera się o zrozumienie potrzeb klienta, zadań, problemów, z którymi się mierzy i celów, które chce zrealizować. W celu rozpoczęcia koncepcyjnej pracy należy dokonać segmentacji klientów. Pracę nad zdefiniowaniem profilu klienta należy prowadzić w trzech aspektach: zadania, bóle i korzyści.
Druga część opiera się na przeanalizowaniu zadań, bólów i korzyści klienta oraz przedstawienie propozycji wartości, które na te potrzeby będą odpowiadały.
Proces tworzenia unikalnej propozycji wartości powinien zakończyć etap podsumowania i wizualnego przedstawienia wniosków. To etap, który pozwoli spojrzeć szerzej na wnioski oraz dokładnie określić jakie cechy i funkcjonalności powinien posiadać produkt dla określonego typu klienta.
Value proposition canvas jest chętnie wybieraną strategią budowania oferty produktów lub usług. Związane jest to z wieloma zaletami, które wiążą się z modelem. Analizowanie produktów pod kątem potrzeb i wymagań klientów sprawia, że firma nie traci czasu i środków na wprowadzanie produktów, które mają małą szansę na pozytywne przyjęcie i sukces sprzedażowy. Dokładne przeanalizowanie pozwala na wprowadzenie produktu, który spełni oczekiwania klientów i będzie dopracowany. Dodatkowo zespół koncentruje się na najważniejszych cechach, które konkretna propozycja wartości musi posiadać. Korzystając z modelu, zapewnisz unikalną wartość, a co za tym idzie, wyróżnisz się na tle konkurencji.