Value proposition canvas - czyli unikalna propozycja wartości
Spis treści:
1. Czym jest unikalna propozycja wartości?
2. Jak przygotować value proposition canvas?
3. Zalety korzystania z value proposition canvas
Value proposition canvas to narzędzie, z którego korzystają firmy planujące wprowadzenie nowego produktu na rynek lub udoskonalenie już istniejącego. Unikalna propozycja wartości to model pozwalający zdefiniować propozycje wartości z punktu widzenia potrzeb klienta. Value proposition canvas pozwala całościowo spojrzeć na produkt, ale także model biznesowy i wartości firmy. Czym jest unikalna propozycja wartości? Jak przygotować model value proposition canvas? Odpowiedzi znajdziesz poniżej.
Czym jest unikalna propozycja wartości?
Value proposition canvas oraz unikalna propozycja wartości to dwie nazwy odnoszące się do tego samego zagadnienia, które będą używane zamiennie. Skorzystanie z modelu unikalnej propozycji wartości to sposób na jak najlepsze dopasowanie produktu do potrzeb konkretnego klienta.
Chcąc zbudować propozycję wartości, należy zdefiniować profil klienta, czyli stworzyć personę. Persona to znane w marketingu pojęcie dla określenia grup odbiorców. Stworzenie person umożliwia zrozumienie potrzeb klientów, zwrócenie uwagi na ich problemy oraz zaoferowanie dopasowanych usług lub produktów.
Celem analizy value proposition canvas jest stopniowe przejście od problemu lub potrzeby do możliwych rozwiązań. Propozycja wartości powinna rozwiązywać realny problem lub potrzebę klienta. Poczucie zrozumienia wpłynie na pozytywne emocje i wrażenia użytkownika z korzystania z twojego produktu.
Model unikalnej propozycji wartości ma kluczowe znaczenie, nie tylko z punktu widzenia zaoferowania produktu. Pozwala przyjrzeć się bliżej korzyściom wynikającym z udostępnienia produktu lub usługi do sprzedaży oraz na zrozumienie problemów, z jakimi się mierzą nasi klienci. Wpływa to w dużym stopniu na możliwy sukces wprowadzanego produktu. Dzięki takiemu podejściu potencjalni klienci wybiorą twoje usługi, czyli wyprzedzisz w ten sposób swoją konkurencję.
Jak przygotować value proposition canvas?
Koncepcja unikalnej propozycji wartości składa się z dwóch części koncepcyjnej pracy: zdefiniowania i poznania klientów (Customer Profile) oraz przygotowanie dla nich propozycji wartości (Value Proposition).
Poznanie klienta
Pierwsza część opiera się o zrozumienie potrzeb klienta, zadań, problemów, z którymi się mierzy i celów, które chce zrealizować. W celu rozpoczęcia koncepcyjnej pracy należy dokonać segmentacji klientów. Pracę nad zdefiniowaniem profilu klienta należy prowadzić w trzech aspektach: zadania, bóle i korzyści.
zadania klienta Zadania to czynności, które klient wykonuje każdego dnia. Zadania klienta dotyczą kwestii funkcjonalnych (codzienne czynności), społecznych (w ramach spełnianych ról) lub emocjonalnych (upodobania, uczucia). Określenie zadań w oparciu o pełnione funkcje pozwala dokładnie poznać i zrozumieć potencjalnych klientów.
bóle klienta Produkt może spełniać potrzebę klienta w zakresie zażegnania bólu. To wszelkie negatywne odczucia i obawy klienta tj. przeszkody, nieprzewidziane koszty lub inne niespodziewane sytuacje. Propozycja wartości w tym przypadku ma spełnić potrzebę bezpieczeństwa.
korzyści, które klient chce osiągnąć Korzyści to pozytywne oczekiwania wynikające z wykonywania jakichś działań. W zależności od profilu klientów lub użytkowników obejmują np. zwiększenie przychodu, pozytywne emocje, osiągnięte cele lub oszczędność czasu.
Produkt lub usługa
Druga część opiera się na przeanalizowaniu zadań, bólów i korzyści klienta oraz przedstawienie propozycji wartości, które na te potrzeby będą odpowiadały.
propozycja produktu lub usługi Tworząc produkty lub usługi, warto skorzystać z analizy użytkowników. W tej części wpisz całą listę propozycji wartości, które przyjdą ci do głowy. Podczas tworzenia propozycji wartości możesz wziąć pod uwagę bóle klienta, funkcje, jakie pełni w codziennym życiu i cele, jakie chce osiągnąć.
środki uśmierzające ból Na tym etapie listę propozycji wartości skonfrontuj z bólami dnia codziennego. Zaproponuj klientom produkt, który złagodzi bóle, czyli nieprzyjemne, negatywne odczucia dotyczące działań. Ważne jest, aby wytłumaczyć klientom, w jaki sposób produkt przyczyni się do rozwiązania problemu.
tworzenie korzyści Podobnie jak w przypadku bólów, tutaj również należy bliżej przyjrzeć się liście propozycji wartości i dokładnie określić, w jaki sposób produkt działa i jakie korzyści przyniesie klientowi, np. jak pomoże osiągnąć cele. Dobra propozycja wartości to znalezienie związku pomiędzy oczekiwanymi korzyściami klienta a stworzeniem nowego produktu, który tę korzyść pozwoli osiągnąć.
Podsumowanie procesu tworzenia propozycji wartości
Proces tworzenia unikalnej propozycji wartości powinien zakończyć etap podsumowania i wizualnego przedstawienia wniosków. To etap, który pozwoli spojrzeć szerzej na wnioski oraz dokładnie określić jakie cechy i funkcjonalności powinien posiadać produkt dla określonego typu klienta.
Zalety korzystania z value proposition canvas
Value proposition canvas jest chętnie wybieraną strategią budowania oferty produktów lub usług. Związane jest to z wieloma zaletami, które wiążą się z modelem. Analizowanie produktów pod kątem potrzeb i wymagań klientów sprawia, że firma nie traci czasu i środków na wprowadzanie produktów, które mają małą szansę na pozytywne przyjęcie i sukces sprzedażowy. Dokładne przeanalizowanie pozwala na wprowadzenie produktu, który spełni oczekiwania klientów i będzie dopracowany. Dodatkowo zespół koncentruje się na najważniejszych cechach, które konkretna propozycja wartości musi posiadać. Korzystając z modelu, zapewnisz unikalną wartość, a co za tym idzie, wyróżnisz się na tle konkurencji.
Masz pytanie? Potrzebujesz wstępnej wyceny?
Nie bój się pytać. Jestem po to, aby Ci pomóc i doradzić najlepsze rozwiązanie.