User Experience (UX) to szeroki obszar IT odpowiadający za zaprojektowanie strony internetowej, aplikacji mobilnej, a nawet oprogramowania sprzętu elektronicznego, aby produkt był przyjazny i intuicyjny dla użytkownika.
User Experience (UX) to szeroki obszar IT odpowiadający za zaprojektowanie strony internetowej, aplikacji mobilnej, a nawet oprogramowania sprzętu elektronicznego w taki sposób, aby produkt był przyjazny i intuicyjny dla użytkownika. UX obejmuje zarówno kwestie kreatywnego designu, jak i nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Celem stosowania zasad User Experience jest uzyskanie pozytywnego wrażenia użytkownika lub klienta podczas korzystania z witryny internetowej, co w konsekwencji przekłada się na poprawę konwersji (na przykład wzrost sprzedaży).
User Experience, pojęcie określane częściej jako UX, to projektowanie witryn internetowych oraz wszelkiego oprogramowania, w taki sposób, aby wpływać na pozytywne wrażenia oraz doświadczenia użytkownika. Celem UX jest stworzenie przyjaznego miejsca w sieci, czyli takiego, z którego przyjemnie się korzysta i chętnie do niego wraca.
Projektując stronę lub sklep internetowy, wszelkie aspekty UX wprowadza się dopiero w trzeciej fazie, jako połączenie informacji (IA) oraz oprawy graficznej (UI). Tworząc projekt, należy rozpocząć od tzw. architektury informacji (IA, Information Architecture), czyli rozmieszczenia treści na przestrzeni powstającej strony. W kolejnym etapie ubiera się te informacje w grafiki, co ma na celu wizualnie uatrakcyjnić stronę i zaciekawić internautów (UI, User Interface). User Experience ma za zadanie dodać takie funkcje, by korzystanie z witryny było dla użytkownika przyjemnością.
Właśnie dlatego w UX znaczenie ma dosłownie wszystko: treści oraz sposób ich rozmieszczenia, grafiki, kolory, przejrzystość i funkcjonalność strony, łatwość w znalezieniu informacji lub produktu, ale też techniczne aspekty jak szybkość działania strony czy brak wyskakujących błędów. Co to jest UX? To działania, które sprawiają, że klient ma spotkać jak najmniej przeszkód na drodze do zrealizowania swoich celów na stronie.
Nowoczesne strony internetowe, platformy sprzedażowe, aplikacje mobilne oraz inne produkty IT projektuje się na podstawie najnowszych badań z zakresu UX. Nie ma jednego, uniwersalnego schematu gwarantującego, że zaprojektowana w ten sposób witryna będzie przykładem dobrego UX. Każdy produkt rozpatruje się indywidualnie pod kątem rodzaju tworzonej strony internetowej, branży i założonych celów biznesowych. Dodatkową kwestią jest zastanowienie się, do kogo kierowana jest strona, czyli kto będzie docelowym klientem lub użytkownikiem witryny. Kiedy poznamy osobę będącą po drugiej stronie, łatwiej stworzymy stronę zgodnie z jej potrzebami czy preferencjami.
Istnieje kilka cech stron internetowych stanowiących fundamenty w zakresie UX. Bardzo istotne są spójność wizualna i przejrzystość stron. Kwestie dotyczące designu są bardzo ważne dla dzisiejszych, świadomych użytkowników Internetu. Tworzący się chaos na stronie, na przykład przez wyskakujące okna promocyjne mogą rozkojarzyć klienta, który w konsekwencji szybko zamknie całą stronę. Czytelna, prosta witryna wzbudza zaufanie oraz wpływa na profesjonalny wizerunek firmy. Witryny internetowe muszą być również intuicyjne. Sprawne poruszanie się po stronach internetowych gwarantują funkcje takie jak przemyślane menu czy wyszukiwarka. Klient ma jak najszybciej odnaleźć szukany produkt lub informację, w innym przypadku zniechęcony szybko zamknie zakładkę.
Istotnymi zadaniami UX jest poprawa funkcjonalności i użyteczności strony. Strona internetowa ma wzbudzać zaufanie klientów, a przeglądanie jej sprawiać przyjemność. Należy więc minimalizować sytuacje, w których użytkownik napotyka na błędy na stronie, a gdy już się pojawią, trzeba jak najszybciej reagować w celu ich usunięcia. Strona generująca błędy negatywnie wpływa na poczucie bezpieczeństwa, a co za tym idzie zaufanie do całej witryny. Klient kupujący w sklepie online musi podać wiele swoich danych osobowych oraz opłacić zakupy. Gdy nie czuje się bezpiecznie na witrynie, jest duże prawdopodobieństwo, że porzuci koszyk bez dokończenia transakcji. Choć powyższe kwestie związane są z technicznymi aspektami strony, to w znaczny sposób wpływają na doświadczenia użytkownika, czyli szeroko pojęty UX.
Narzędziem ułatwiającym pracę UX designerom w zakresie projektowania stron jest tzw. user journey map, czyli mapa podróży użytkownika. To jedna z najskuteczniejszych metod zrozumienia drogi, jaką przebywa internauta od momentu wejścia na naszą stronę do osiągnięcia swojego celu (zdobycia informacji lub zakupu produktu). User journey design wykorzystuje zebrane informacje na temat użytkowników naszego serwisu, w jakich godzinach korzystają z witryny, z jakich miejsc pochodzą, jak korzystają ze strony itd. Narzędzie pozwala dużo lepiej poznać klienta oraz dopasować rozwiązania technologiczne w taki sposób, aby użytkownik czuł się jak najlepiej, korzystając ze strony.
User journey map ma najczęściej formę graficzną. Obrazuje wszystkie możliwe drogi, które przebywają klienci, których celem jest dokonanie zakupu produktu. Ciekawe spostrzeżenia mogą mieć współpracownicy organizacji z różnych działów, dlatego do tworzenia mapy warto włączyć cały zespół. To świetne narzędzie zarówno do tworzenia dobrego UX nowej strony internetowej, jak i ulepszania istniejącej już witryny.
Zarówno największe firmy dostarczające coraz bardziej rozbudowaną i nowoczesną elektronikę, jak i mniejsze firmy IT korzystają ze standardów UX. Świadczy to o tym, że jest to dobry kierunek w tworzeniu nowych, funkcjonalnych produktów. Nie warto wybierać podpatrzonych u gigantów rozwiązań, bo mogą nie sprawdzić się u naszych odbiorców z innej branży.
Zastosowanie UX przyniesie najwięcej korzyści, gdy poznamy naszych klientów i ich preferencje, zderzymy to z celami firmy i wówczas dopasujemy optymalne rozwiązania. Cele wdrożenia UX mogą być różne, np. pozyskanie nowych klientów, budowanie rozpoznawalności marki, generowanie wzrostu sprzedaży czy większego ruchu na stronie. Stopień realizacji tych celów można sprawdzić za pomocą współczynnika konwersji, pokazującego stosunek liczby użytkowników odwiedzających stronę do tych, którzy zrealizowali wyznaczony cel. W sklepie internetowym współczynnik konwersji pokazuje stosunek liczby odwiedzających stronę do liczby osób, które dokonały zakupu. Zastosowanie odpowiednich rozwiązań UX podnosi współczynnik konwersji.
Znając pojęcie user experience co to jest oraz w jakim celu jest stosowany, nachodzi pytanie, jakie korzyści niesie UX? Przede wszystkim wpływa na wzrost konkurencyjności witryny. Klient mający do wyboru chaotyczną, trudną w poruszaniu się stronę albo konkurencyjną - przejrzystą i czytelną, dużo chętniej zostanie na tej drugiej oraz dokona zakupów w poczuciu bezpieczeństwa o swoje dane osobowe. Jeżeli prowadzimy sklep online, rozwiązania UX wpłyną więc na wzrost sprzedaży. Dodatkowo spójna graficznie, nowoczesna strona internetowa zapada w pamięci użytkowników, dzięki czemu możemy liczyć na lojalność klienta, który chętnie wróci na twoją witrynę ponownie. Dobrze zaprojektowana strona www to wizytówka firmy mająca udział w budowaniu profesjonalnego wizerunku w branży.
Zapraszamy do zapoznania się z naszymi realizacjami, aby zobaczyć przykłady dobrego UX.
Lub od razu uruchom nasz kalkulator projektów IT i wyceń swój projekt.