Zadzwoń do nas
+48 530 088 176

Pozycjonowanie strony internetowej. O co chodzi w SEO?

Nasze usługi Wróć do Know-How

Tworzenie stron internetowych - optymalizacji strony internetowej

Niemal w każdym zapytaniu o stronę internetową lub o sklep internetowy pojawia się sformułowanie: strona optymalna pod SEO, sklep dostosowany pod wyszukiwarkę Google, zgodnie z wytycznymi Google’a…. tylko czym to tak naprawdę ta zgodność, optymalizacja strony i dostosowanie jest?

Jeżeli świerzbią cię palce żeby wpisać takie sformułowanie w specyfikację strony internetowej lub opis projektu, a nie do końca wiesz co to tak naprawdę oznacza proces optymalizacji strony internetowej, to ten film jest właśnie dla ciebie.

O ile w przypadku sformułowania, że strona ma być RWD, większość osób wie że chodzi o responsywność - czyli poprawne wyświetlanie strony na urządzeniach o różnych przekątnych ekranu - od smartfonów po ekrany komputerów lub laptopów, o tyle hasło seo w dalszym ciągu jest postrzegane jako must have, ale na zasadzie że jest to ważne ponieważ wszyscy mówią, że jest to ważne - a tak naprawdę za powyższym stwierdzeniem stoją algorytmy google, roboty google, boty google - które decydują o pozycji Twojej strony internetowej w bezpłatnych wynikach wyszukiwania google.

Pozycjonowanie stron internetowych - w skrócie

Aby możliwie krótko, a zarazem treściwie opowiedzieć czym jest pozycjonowanie stron (seo), proponuję podzielić to zagadnienie na trzy części. Będzie to oczywiście skrótowe, bo istnieje wiele książek opisujących działanie wyszukiwarek internetowych, natomiast na potrzeby tego filmu oraz zrozumienia podstaw pozycjonowania stron w zupełności wystarczy.

W trójzdaniowym skrócie, aby strona była optymalna pod SEO należy:

Po pierwsze, należy umożliwić google'owi możliwe szybkie wejście na stronę i poruszanie się po niej - wpuść roboty google oraz boty google. Po drugie, należy przedstawić google'owi co jest główną tematyką strony - istotna jest struktura strony i słowa kluczowe. Oraz po trzecie, należy pokazywać google'owi że strona żyje, a umieszczona na niej wiedza jest najwyższej jakości i dobrze służy użytkownikom - kłania się strategia SEO dotycząca pozycjonowania strony internetowej.

Tak więc przejdźmy do szczegółów:

Widoczność strony internetowej przez roboty google

Część pierwsza - Czyli umożliwienie robotom google'a szybkiego wejścia na stronę internetową i przejrzenia jej zawartości - to głównie zagadnienie techniczne o które musi zadbać Software House robiący stronę lub sklep. Na elementy te składa się między innymi utworzenie odpowiednich pól dla title i descriptionów stron oraz zadbanie o odpowiednie nagłówki w odpowiednich miejscach (istotna jest struktura strony). Istotne jest również przygotowanie i cykliczne generowanie sitemapy, która informuje roboty google o zmianach oraz przyspiesza indeksowanie, czy też umożliwia szybkie odnalezienie nowych treści. Kolejnym technicznym aspektem jest optymalizacja kodu strony www oraz stosowanie najlepszych praktyk. Ma to zapewnić szybkość otwierania strony, aby maksymalnie skrócić czas oczekiwania użytkownika, na wczytanie się strony. Jest to niezbędne przy pozycjonowaniu stron. Oczywiście elementów o które należy zadbać od stront technicznej jest dużo więcej - jak na przykład odpowiednie formaty obrazków, zadbania o odpowiedni format adresów url, oraz dbanie o strukturę strony. Pełną checklistę uruchomienia projektu znajdziesz na naszej stronie internetowej przy opisie każdej usługi. Kończąc tę część wspomnę jeszcze że Software House projektując stronę lub sklep, powinien wziąć pod uwagę przygotowanie odpowiedniej ilości pól tekstowych dla zastosowania słów kluczowych, ale to już jest kwestia uzgadniana z klientem, ponieważ dotyczy ona drugiej oraz trzeciej części - do których teraz przejdziemy.

Pozycjonowanie stron internetowych, za pomocą słów kluczowych

Część druga optymalizacji SEO - To przedstawienie google'owi tematyki strony oraz profilu działalności. Bardzo często tą część opisową nazywam treściami statycznymi. Dlaczego statyczne? Pomimo że można je w każdym momencie edytować? Ponieważ w większości przypadków treści te raz umieszczone na stronie zostają bez zmian na bardzo bardzo długo. Mam tutaj na myśli podstrony opisujące usługi oraz podstrony o firmie lub o nas, gdzie raz utworzone treści większość osób bardzo bardzo rzadko edytuje. Dlatego tak bardzo ważne jest, aby się do tych treści na początku przyłożyć (uwzględniając słowa kluczowe) i żeby rzeczywiście można było aktualizować je raz w roku lub raz na dwa lata. To co jest istotne w tych treściach, to to że od pierwszego dnia działania strony, od pierwszego dnia życia strony, na podstawie tych treści (i zawartych w nich słów kluczowych) Google wyrobi sobie zdanie o twojej stronie - co opisuje, reklamuje, przedstawia. Warto więc te pierwsze treści przygotować możliwie precyzyjnie i z użyciem dużej ilości słów kluczowych oraz z odpowiednio przygotowanym tekstem. Samodzielne pozycjonowanie strony www jest w tym wypadku możliwe w oparciu o narzędzia takie jak na przykład seo surfer lub taką wstępną optymalizację strony www można zlecić Software Houseowi, który stronę wykonuje - o ile oczywiście takie usługi świadczy.

Strategia seo, czyli content marketing internetowy

Część trzecia – Czyli codzienne udowadnianie wyszukiwarce google, że strona żyje i ktoś się nią opiekuje. No może trochę przesadziłem z tym codzienne, ale cotygodniowo lub comiesięcznie było by idealne. Czasami wystarczy jedynie zajrzeć do Google Search Console, aczasami przygotować treść w oparciu o Google Keyword Planner. W praktyce oznacza to, że trzeba pokazywać Googlowi, że strona jest zadbana, aktualizowana i tak naprawdę ciągle rozwijana (dbanie o widoczność strony, sprawdzenie jak jest wyświetlana w wynikach wyszukiwania, czy zawiera konkretne frazy kluczowe, linkowanie wewnętrzne). Mam tutaj na myśli wszelkiego rodzaju wpisy, które cyklicznie będą dodawane do strony i będą budowały obraz kompetentnej i zaufanej firmy (content marketing). W tym obszarze seo istotna jest cykliczność, wytrwałość oraz systematyka. Najlepszą pozycję strony uzyskać można dodając jeden lub dwa wpisy tygodniowo, a nie 7 wpisów jednego dnia po 4 tygodniowej ciszy. Ważne jest również aby zadbać o odpowiednią tematykę i słownictwo, tak aby z utworzonych treści Google mógł wywnioskować jakie słowa kluczowe, jakie zagadnienia są kluczowe dla branży, dla firmy - na tej podstawie Google będzie mógł stronę polecać wysoko w wynikach wyszukiwania na interesujące cię frazy. Warto więc trzymać się strategii pozycjonowania pod potencjalnych klientów.

Szczerze mówiąc, gdybym miał oszacować jak wygląda procentowy podział nakładu prac pod SEO (search engine optimization) na poszczególne etapy to subiektywnie powiedziałbym, że etap pierwszy – techniczny - to jest jakieś dziesięć procent. Następnie przygotowanie treści statycznych bogatych w słowa kluczowe jest to trzydzieści procent.  Natomiast cykliczne wytrwałe i systematyczne publikowanie treści przynoszących wartość dla użytkowników oraz dla Google to pozostałe sześćdziesiąt procent - więc ten etap wpływa najbardziej na pozycjonowanie strony internetowej.

Optymalizacja strony internetowej oraz cykliczny audyt seo strony internetowej

Jeżeli więc, zakładałeś że wpisanie w brief informacji, że strona ma być optymalna pod seo oraz zgodna z wytycznymi Google’a załatwi sprawę, a Twoja strona będzie pierwsza w wynikach wyszukiwania, to właśnie zyskałeś szansę odpowiedniego przygotowania treści lub dowiedziałeś się, że takie przygotowanie można zlecić firmie wykonującej stronę lub sklep internetowy. Warto również cyklicznie prowadzić audyt seo strony internetowej, tak aby na bieżąco reagować na zamiany organicznych wyników wyszukiwania. Algorytmy google również podlegają zmianą, tak więc content marketing, należy dostosowywać pod aktualne wytyczne dotyczące stron intenetowych.

Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się ile kosztuje wykonanie strony internetowej lub sklepu internetowego w różnych wariantach możesz skorzystać z kalkulatora projektów, umieszczonego na naszej stronie internetowej - do którego link zamieszczam w opisie. Kalkulator jest w pełni darmowy i nie wymaga żadnej rejestracji czy podania danych kontaktowych. Oczywiście będzie mi niezmiernie miło jeżeli wyślesz zapytanie o interesujący cię projekt - będziemy wtedy mogli porozmawiać o twoich potrzebach i wspólnie poszukać najlepiej dopasowanego rozwiązania.

Jeżeli ten materiał był dla ciebie pomocny, pamiętaj o zostawieniu subskrypcji oraz łapki w górę - i widzimy się za tydzień.

Masz pytanie? Potrzebujesz wstępnej wyceny?

Nie bój się pytać. Jestem po to, aby Ci pomóc i doradzić najlepsze rozwiązanie.
newsletter

Bądźmy w kontakcie!

Masz pytanie lub chcesz porozmawiać o projekcie?
Pixlab Sp. z o.o.
ul. Kosynierów 120/A16, 84-230 Rumia

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.