Rozwój technologiczny zawdzięczamy firmom inwestującym w projektowanie, tworzenie i udostępnianie innowacyjnych rozwiązań. Niektóre projekty okazują się strzałem w dziesiątkę, a inne mogą nie odpowiadać na bieżące problemy klientów. Aby zweryfikować potencjał nowego pomysłu, wprowadza się do testowania MVP, czyli Minimum Viable Product. Potencjalni klienci mogą przetestować pierwszą wersję produktu, usługi lub aplikacji, określaną też czasem jako prototyp. Co dokładnie znaczy MVP? Jak zastosować Minimum Viable Product w praktyce? Odpowiedzi znajdziesz w artykule.
Twórcy innowacyjnych produktów technologicznych nie są w stanie przewidzieć, które z ich pomysłów mają potencjał na pozytywny odbiór przez grupę docelową. Dlatego rozwój produktów cyfrowych, aplikacji, oprogramowania oraz całej branży technologicznej w dużej części opiera się na testowaniu różnych pomysłów i projektów. Część z nich okazuje się sukcesem i szybko zyskuje aprobatę użytkowników, z kolei inne nie cieszą się popularnością i odchodzą w zapomnienie. Co robią firmy, aby sprawdzić nowy pomysł jak najmniejszym nakładem czasu i kosztów? Tworzą MVP!
Ale co to znaczy MVP? Skrót MVP pochodzi od Minimum Viable Product, co oznacza minimalną, najprostszą wersję produktu, gotową do wprowadzenia na rynek.
Przedsiębiorca udostępnia produkt (na przykład usługę lub aplikację) w pierwszej wersji, która zawiera podstawowe, najbardziej użyteczne funkcje, odpowiadające na główne potrzeby grupy docelowej. Najważniejszym celem stworzenia Minimum Viable Product jest zbadanie potencjału produktu, przy jak najmniejszym nakładzie czasu i kosztów.
Gdy już wiemy co to MVP, warto odpowiedzieć na pytanie, co zyskuje twórca, korzystając z tego podejścia. Podejście MVP pozwala twórcy otrzymać odpowiedź czy jego produkt jest wartościowy, wzbudza zainteresowanie oraz czy warto w przyszłości go rozwijać i usprawniać.
Dzięki stworzonemu i udostępnionemu do przetestowania programowi, użytkownik ma możliwość zapoznania się z produktem - sprawdzenie go oraz ocenienie. Badania rynku oparte o testowanie funkcjonalności ma za zadanie zebrać jak najwięcej informacji.
Na produkty MVP decyduje się wiele firm, opierając na tym swój biznes. Poniżej znajdują się korzyści ze strony twórców MVP.
Minimum Viable Product polega na przetestowaniu w krótkim czasie wielu pomysłów lub wariantów produktów oraz dalsze rozwijanie jedynie tych produkcji, które pozytywnie przyjmie rynek.
Koncepcja MVP idealnie wpisuje się w sposób działania startup’ów. Pod pojęciem startup rozumie się młode, ambitne firmy, startujące z innowacyjnymi produktami. Z założenia innowacje są obarczone pewnym ryzykiem co do przyjęcia się oferowanych produktów lub usług.
Czy warto wprowadzić MVP startup’u? Model biznesowy startup’u w większości przypadków opiera się na niskobudżetowych projektach. Firmy rozpoczynające swoją działalność nie mają dużych środków na tworzenie rozbudowanych systemów. Ponadto biznes oparty o produkty MVP jest mniej ryzykowny, w przeciwieństwie do tworzenia od razu rozbudowanych programów, bez sprawdzenia wcześniej ich potencjału. Dlatego działanie zgodnie z koncepcją MVP jest najlepszym pomysłem dla startup’u.
Kiedy wprowadzić MVP startup'u? MVP wprowadza się wówczas, gdy produkt jest nowy, innowacyjny oraz nie ma na rynku podobnych rozwiązań konkurencyjnych. Testowanie na grupie docelowej pozwoli zweryfikować pomysł oraz potrzeby klientów. Minimum viable product posiada jedynie podstawowe funkcjonalności. Dlatego projekt może zostać zrealizowany przy jak najmniejszym koszcie i w najkrótszym czasie. Jeżeli użytkownicy z aprobatą podejdą do pierwszej wersji, oznacza to większą szansę na powodzenie projektu po jego rozbudowie.