Zadzwoń do nas
+48 530 088 176

MVP - Minimum Viable Product - Co to znaczy?

Nasze usługi Wróć do Know-How

Rozwój technologiczny zawdzięczamy firmom inwestującym w projektowanie, tworzenie i udostępnianie innowacyjnych rozwiązań. Niektóre projekty okazują się strzałem w dziesiątkę, a inne mogą nie odpowiadać na bieżące problemy klientów. Aby zweryfikować potencjał nowego pomysłu, wprowadza się do testowania MVP, czyli Minimum Viable Product. Potencjalni klienci mogą przetestować pierwszą wersję produktu, usługi lub aplikacji, określaną też czasem jako prototyp. Co dokładnie znaczy MVP? Jak zastosować Minimum Viable Product w praktyce? Odpowiedzi znajdziesz w artykule.

MVP co to znaczy?

Twórcy innowacyjnych produktów technologicznych nie są w stanie przewidzieć, które z ich pomysłów mają potencjał na pozytywny odbiór przez grupę docelową. Dlatego rozwój produktów cyfrowych, aplikacji, oprogramowania oraz całej branży technologicznej w dużej części opiera się na testowaniu różnych pomysłów i projektów. Część z nich okazuje się sukcesem i szybko zyskuje aprobatę użytkowników, z kolei inne nie cieszą się popularnością i odchodzą w zapomnienie. Co robią firmy, aby sprawdzić nowy pomysł jak najmniejszym nakładem czasu i kosztów? Tworzą MVP!

Ale co to znaczy MVP? Skrót MVP pochodzi od Minimum Viable Product, co oznacza minimalną, najprostszą wersję produktu, gotową do wprowadzenia na rynek.

Przedsiębiorca udostępnia produkt (na przykład usługę lub aplikację) w pierwszej wersji, która zawiera podstawowe, najbardziej użyteczne funkcje, odpowiadające na główne potrzeby grupy docelowej. Najważniejszym celem stworzenia Minimum Viable Product jest zbadanie potencjału produktu, przy jak najmniejszym nakładzie czasu i kosztów.

MVP co to znaczy?- Pixlab.pl
Co zyskuje twórca, udostępniając klientom MVP produktu? - Pixlab.pl

Co zyskuje twórca, udostępniając klientom MVP produktu?

Gdy już wiemy co to MVP, warto odpowiedzieć na pytanie, co zyskuje twórca, korzystając z tego podejścia. Podejście MVP pozwala twórcy otrzymać odpowiedź czy jego produkt jest wartościowy, wzbudza zainteresowanie oraz czy warto w przyszłości go rozwijać i usprawniać.

Dzięki stworzonemu i udostępnionemu do przetestowania programowi, użytkownik ma możliwość zapoznania się z produktem - sprawdzenie go oraz ocenienie. Badania rynku oparte o testowanie funkcjonalności ma za zadanie zebrać jak najwięcej informacji.

Na produkty MVP decyduje się wiele firm, opierając na tym swój biznes. Poniżej znajdują się korzyści ze strony twórców MVP.

  • Szybka informacja zwrotna
    Stworzony prototyp lub inaczej MVP aplikacji pozwala na szybki dostęp grupy docelowej do produktu. Wizja twórcy zyskuje formę produktu, którą użytkownicy lub klienci mogą ocenić. Takie podejście dąży do uzyskania informacji zwrotnej oraz zweryfikowanie czy rynek jest zainteresowany produktem. Podejście MVP pozwala na weryfikację potencjału biznesowego nowego pomysłu, a następnie podjęcie decyzji o jego rozwijaniu lub wycofaniu.

  • Rozwój aplikacji w oparciu o realne oczekiwania klientów
    Podejście MVP pozwala na przetestowanie podstawowych funkcjonalności aplikacji z punktu widzenia użytkownika. Pozytywny odbiór wynikający z informacji zwrotnych sprawi, że pierwsza wersja produktu będzie w przyszłości rozwijana zgodnie z oczekiwaniami użytkowników. W końcu klient najlepiej wie, czego dokładnie potrzebuje.

    Na podstawie opinii od pierwszych klientów przekazywanej w ramach informacji zwrotnej, będą podejmowane decyzje dotyczące poprawek czy usprawnień produktu. Daje to gwarancję na dobry kierunek rozwoju produktu, oparty o realne potrzeby użytkowników.
  • Wycofanie produktu bez ponoszenia dużych kosztów
    A co się stanie, jeśli zainteresowanie nie będzie wystarczająco duże podczas takiej weryfikacji? Jeśli program całkowicie nie spełnia celów biznesowych, firmy podejmują decyzję o wycofaniu produktu. Nakład czasu i finansów ze strony firmy był zazwyczaj na tyle mały, że bez problemu rezygnują z pomysłu i pracują nad kolejnymi projektami.

Jak w praktyce działa MVP?

Minimum Viable Product polega na przetestowaniu w krótkim czasie wielu pomysłów lub wariantów produktów oraz dalsze rozwijanie jedynie tych produkcji, które pozytywnie przyjmie rynek.

  • Ile trwa stworzenie MVP?
    Koncepcja zakłada udostępnienie klientom aplikacji w jak najkrótszym czasie. Co to oznacza w praktyce? Zależnie od złożoności projektu, twórcy oddają pierwsze wersje swoich aplikacji do dyspozycji użytkowników w czasie od kilku do kilkunastu tygodni.

  • Określenie zakresu aplikacji oraz budżetu
    Prace nad tworzeniem nowego produktu MVP należy rozpocząć od określenia zakresu aplikacji. Myśląc z punktu widzenia przyszłych użytkowników i ich potrzeb jesteśmy w stanie najlepiej doprecyzować funkcje tworzonej aplikacji i sposób jej działania. To najlepsza droga do rzetelnego sprawdzenia, czy rynek potrzebuje naszego produktu. 

    Drugim aspektem jest określenie budżetu na realizację projektu. Chodzi głównie o to, aby tworzone produkty MVP miały faktycznie tylko najważniejsze, podstawowe funkcjonalności. Niepotrzebne rozbudowanie programu, przed oddaniem go do oceny, to tylko niepotrzebny koszt w momencie, gdy jeszcze nie wiadomo czy projekt w ogóle zostanie pozytywnie przyjęty.

  • Dopracowanie techniczne
    Nie należy jednak mylić prostej, podstawowej wersji aplikacji z jej niedopracowaniem technicznym. Oddany dla użytkowników produkt musi działać płynnie i bezbłędnie. Ważnym elementem jest również przemyślany design oraz intuicyjne i proste korzystanie z aplikacji. Model MVP ma być kompletny i budzący zaufanie w potencjalnych klientach.
Jak w praktyce działa MVP? - Pixlab.pl
Kiedy wprowadzić MVP startup'u? - Pixlab.pl

Kiedy wprowadzić MVP startup'u?

Koncepcja MVP idealnie wpisuje się w sposób działania startup’ów. Pod pojęciem startup rozumie się młode, ambitne firmy, startujące z innowacyjnymi produktami. Z założenia innowacje są obarczone   pewnym ryzykiem co do przyjęcia się oferowanych produktów lub usług.

Czy warto wprowadzić MVP startup’u? Model biznesowy startup’u w większości przypadków opiera się na niskobudżetowych projektach. Firmy rozpoczynające swoją działalność nie mają dużych środków na tworzenie rozbudowanych systemów. Ponadto biznes oparty o produkty MVP jest mniej ryzykowny, w przeciwieństwie do tworzenia od razu rozbudowanych programów, bez sprawdzenia wcześniej ich potencjału. Dlatego działanie zgodnie z koncepcją MVP jest najlepszym pomysłem dla startup’u.

Kiedy wprowadzić MVP startup'u? MVP wprowadza się wówczas, gdy produkt jest nowy, innowacyjny oraz nie ma na rynku podobnych rozwiązań konkurencyjnych. Testowanie na grupie docelowej pozwoli zweryfikować pomysł oraz potrzeby klientów. Minimum viable product posiada jedynie podstawowe funkcjonalności. Dlatego projekt może zostać zrealizowany przy jak najmniejszym koszcie i w najkrótszym czasie. Jeżeli użytkownicy z aprobatą podejdą do pierwszej wersji, oznacza to większą szansę na powodzenie projektu po jego rozbudowie.

Skorzystaj z naszej wiedzy!

Opowiem Ci, jak powyższa wiedza zadziałała w firmach podobnych do Twojej.

Bądźmy w kontakcie!

Masz pytanie lub chcesz porozmawiać o projekcie?
Pixlab Sp. z o.o.
ul. Kosynierów 120/A16, 84-230 Rumia

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.