Właśnie dostałeś Kudos? To dobrze, czy źle? Pochodzenia słowa Kudos wywodzi się z języka greckiego, określa pochwałę określonego osiągnięcia. W XIX wieku Kudos stał się popularnym slangiem używanym na brytyjskich uniwersytetach.
Otrzymanie Kudosów wielu osobom kojarzy się z popularną aplikacją STRAVA. We wspomnianej apce użytkownicy dzielą się swoimi treningami np. przebytą trasą na rowerze, joggingiem i podobnie jak na facebooku otrzymują kciuka w górę, tak tutaj inni wspierają nas zostawiając Kudos.
Zatem, kiedy stajesz się adresatem Kudos to można to porównać do otrzymania pochwały. Czym różni się Kudos od łapki w górę, lajki czy kciuka w górę? Kudos koncentruje się na wyrażaniu uznania za wykonaną pracę (nie zawsze komercyjną), gdy inne oznaczenia niekoniecznie muszą być nacechowane tym znaczeniem. Parafrazując "każdy kwadrat jest prostokątem, ale nie każdy prostokąt jest kwadratem", tak tu:
"każdy kudos jest lajkiem, ale nie każdy lajk jest kudosem"
Przykłady Kudos:
Wiedząc czym jest Kudos, przejdźmy do tego jaki wpływ ma on na zaangażowanie pracowników oraz czy wpływa on na morale zespołu. Zacznijmy od tego, że nie chodzi nam o używanie słowa "Kudos" w sensie dosłownym. Wdrożenie tego rozwiązania w organizacji trzeba rozumieć poprzez wprowadzenia kultury pochwał i podziękowania w swoje struktury. Nie jest to jasno zdefiniowany zbiór zasad, to coś co powstało i rozwija się oddolnie.
Jeżeli zależy nam na wzroście zaangażowania pracowników możemy to zrobić oczywiście na dwa sposoby. Krótkotrwało (szczególnie jeżeli mówimy o zespołach kreatywnych) możemy użyć komunikacji negatywnej, czyli kolokwialnie mówiąc 'opieprzać' za zbyt słabe wyniki. Drugim sposobem, do którego przekonuje się coraz więcej zespołów (także w Polsce) stawia na odwrotną metodę, czyli kulturę pochwały, podziękowanie za dobrze wykonanie pracy - i tutaj przechodzimy do przykładów wdrożeń Kudos w organizacjach.
Zanim przejdziemy do przykładów jak możemy rozpocząć przygodę z Kudos, aby wyrażać swoje uznanie dla konkretnego pracownika w swoim zespole, wprowadźmy nawyk feedbacku. Ludzie szczególnie w polskich zespołach, często nie wypracowali sobie jeszcze kultury feedbacku. Wciąż zdarza się, że po realizacji jakiegoś zadania (osiągnięcia jakiegoś celu), pracownik nie otrzymuje żadnej informacji zwrotnej na temat swojej pracy - szczególnie kiedy zrealizował ją dobrze.
Dobrym i prostym rozwiązaniem jest, aby zespół oceniał zrealizowane przez innych członków zadania, tak aby wśród współpracowników stworzyła kultura wzajemnego weryfikowania - nie chodzi tu tylko o słowa zachwytu, ponieważ konstruktywna krytyka również jest bardzo pożądana, zwłaszcza kiedy jest oparta na argumentach.
Jeżeli jesteś liderem w zespole, zacznij od siebie, tak aby zespół poczuł moc feedbacku. Kiedy ktoś w Waszym zespole zrealizuje jakieś zadanie, skomentuj to i zachęć pozostałych do wyrażania swojej opinii. Może wydawać się to śmieszne, a z początku będziecie czuć się odrobine nieswojo, jednak jak tylko przejdziecie przez ten etap zaczniecie dostrzegać same korzyści.
Sposoby implementacji są różne. Poniżej przedstawimy Tobie kilka przykładów na jakie zdecydowały się różnego rodzaju zespoły/firmy.
Jeżeli zabawa w kudosy zadomowiła się już w waszym zespole, można pomyśleć, aby pójść krok dalej. Często kolejnym etapem jest system odznak. Można skorzystać już ze stworzonych szablonów dostępnych online lub stworzyć swoje autorskie - szczególnie jeżeli mamy w swoich szeregach projektantów, którzy mogą potraktować tego typu zadanie jako coś 'świeżego' podczas realizacji kolejnych ticketów.
Odznaki możemy przyznawać np. za z góry ustalone cele. Można stwierdzić, że to po prostu bardziej rozbudowany system klasycznego 'pracownika miesiąca' jednak ze spersonalizowaniem na potrzeby własnego zespołu. Odznak może być zatem wiele np. za największa realizacja zadań, bycie pomocnym dla reszty zespołu, itp.
Odznakę możecie później przekształcić w motywacyjny system nagród. Za dużą ilość pochwał, dodatkowym elementem motywacji byłoby otrzymanie jakiejś rzeczy od firmy - np. bilety do kina czy słodkiej niespodzianka.
Doświadczenia wielu zespołów wskazują, że system pochwał poprawia jakość pracy i potrafi on zmotywować współpracownika do działania. Natomiast przy jego realizacji warto wiedzieć o kilku istotnych rzeczach:
Dziękuję za przeczytanie całości, świetnie Wam poszło, oby tak dalej!